pysselfarmor

Alla inlägg under juli 2010

Av Gun - 31 juli 2010 21:59

På gården finns ett hörn med litet blötare mark och där växer bl.a älgört och vänderot.


Av älgört (älggräs) kan du göra saft som påminner om flädersaft. Recept kommer sist i inlägget. 



Filipendula ulmaria,Älggräs, mjödört, mjödspirea.


Här kan du läsa om dess medicinska effekter.


Vänderot växer ofta tillsammans med älgörten.
Några bilder från gården.





Här skymtar timmerhuset där vi bor.
Recept på Älgörtsdricka hittar du här 

Av Gun - 30 juli 2010 22:31


Bilden har jag lånat från Lill-Ingrids bakblogg. Även om ni ser tomtarna i bakgrunden så kan ni absolut äta denna efterrätt även på sommaren. Supergod enkel efterrätt som blir favorit i repris!  

Av Gun - 30 juli 2010 22:01

När sönerna var och vittjade näten så kom det två kaniner och tiggde morötter!

    

Efter flera häftiga regnskurar blev det några timmars uppehåll och strålande sol - tryckande värme och kvavt. Då passade vi på att ta ut hästen i hagen och grilla marshmallows.        

Efter en kort regnig fisketur till Baksjöbäcken var det dax för den årliga Sjölandstavlan!        

Av Gun - 29 juli 2010 21:01



Efter frukost vittjades näten. Nya fina sikar och så en öring till.


Sedan åkte timmerjiggen fram. Det ska bli sittbänkar vid elden nedanför stugan. 


Här är det nästan klart. Det är inte bossen som sitter i stolen utan ena sonen som redan gjort sitt pass i bygget. Jag är jättenöjd med jobbet-godkänt med andra ord! Tack!

  


Sönerna turades som sagt om med jobbandet - den andre var på äventyr med barnen.


Tänk på att små barn (förlåt stora barn?!?) gärna spikar och då är det lätt att spika i frigolit i stället för en bräda. Här skapas ett gemensamt konstverk av det farmor bär fram! De höll på en bra stund med detta så det var nog roligt.


Emellanåt försöker farmor hinna med att passa röken! Det blir väl litet si och så med det, men siken smakade gott. Det blev bara en liten bit kvar av tre mycket stora sikar.
          

Till middag blev det wokning ute. Innan den var klar blev det avsmakning av sonens egna sikrom. Mmmmmmm.... det får han gärna göra om.


Av Gun - 29 juli 2010 01:37

Bilderna får tala för sig själv - endast en och annan kommentar.

  


Sonen testar att ta vara på sikrom! Vi får smaka i morgon.

           


Hmmm..medans de övriga hade fullt program slöade Nelly i skuggan med en öl!


Baddax på altanen.

   

Grilltajm....och....     

..... farmor satt inne och frös!?

Av Gun - 28 juli 2010 20:00

Så här ser min bloggs QR-kod ut! 

Vet ännu inte vilka färger jag vill ha, men det kommer nog - ska absolut sticka detta mönster! Jag visste inte alls vad en QR-kod var när jag läste om det hos bloggen Upprepat, som i sin tur hade läst det, som i sin tur.....ja så där är det med internet.


Fantastiskt!

 

Hos Wikipedia kan du läsa mer - koden skapades 1944!!! i Japan.


A QR Code is a matrix barcode (or two-dimensional code), readable by QR scanners, mobiles phones with camera, and smartphones. The code consisting of black modules arranged in a square pattern on white background. The information encoded can be text, URL or others data.


Här kan du skapa din egen QR-kod. Du kan även göra QR-kod för telefonnummer eller ett sms. T ex din väns telefonnummer eller ett kärleksfullt sms du fått. Men tänk om någon kan läsa det då?! Asch då!


Tänk man lär sig något varje dag - så skoj så skoj!

Av Gun - 27 juli 2010 23:08

Nelly blev litet trött av all väntan på att hennes familj skulle komma. Ligger under min sambos ben - ganska trångt!







Nelly vet inte var hon ska ta vägen i sin glädje  

Idag har det varit allehanda strövtåg och ett och annat bus!

Som när trollet stod i dörröppningen.

                      





  Men det är också skönt att sitta vid vägkanten och prata kusiner emellan.

  

Av Gun - 27 juli 2010 20:00

Täljda saker är så vackra.

Den här björnen tillhörde morfar.

Det finns inga initialer, men ett pris - 6,50!

När jag tittar som vanligt på björnen ser den så snäll ut, men när jag fotograferade den ser den ju litet sur ut! Kanske är det för att ena örat är avslitet!

Det finns ett par Kockums tvättfat. Jag tror att de också har tillhört morfar. Ljusstaken hade han i varje fall.

  

Klantigt av mig att inte tänka på att det skulle spegla sig i glaset i brickan. Ja ja gjort är gjort. Den hade mamma i varje fall. Hade glömt bort den men nu när jag börjar titta i det gamla huset hittar jag ett och annat guldkorn som denna.

Tänk vad smak kan förändras. Den här julkrukan tyckte jag inte om förrut, men ser nu att den är faktiskt vacker.


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards