pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2010

Av Gun - 31 augusti 2010 17:00

Vill bara göra dig uppmärksam på den här kursen vid Upplandsmuseet. Här kan du läsa om alla kurser de har under hösten Slöjdhänder.

 

Dessa alster är Barbro Fagerlinds verk.

 

Helgen (fredagkväll-söndag) 8-10 oktober får man lära sig det man behöver för att komma igång med det egna skapandet. Barbro Fagerlind håller kurser i ämnet vid Sätergläntan.


Jag anmälde mig hos Tore Qvarfordt, Länshemslöjden, tel 018-16 91 71. Men det kanske också går att anmäla sig hos Annkristin Hult 018-16 91 70.


Ses vi där?

Av Gun - 30 augusti 2010 20:52

Nu har jag hållt på i två dagar med att sylta och safta vinbär. Det kommer att räcka i flera år till mig och Herrn i huset. Tröttnade till slut så jag kallade på en räddare - grannfrun. Det visade sig att hon gärna ville göra litet saft!

    


När jag körde ner från gården i Lappland följde grannens dotter och hennes kille med i bilen. Det var trevligt med resesällskap. Hon gav mig en burk med innehåll som jag aldrig tidigare smakat. Kråkbärsmarmelad!


Jag tyckte då att hon sa att det var det.....men det ser nästan ut som blåbär och har nästan den smaken. Kanske litet blåbär i marmeladen? Kråkbär är ju inget som man går och småplockar och äter när man vandrar i skogen.


Googlade nu på kråkbär och blev förvånad - hittade en informationssida som innehåller recept. Här är den!

  

Men bilden på sidan liknar nog mera blåbär än kråkbär - tycker jag i varje fall.

 

  

Av Gun - 29 augusti 2010 18:56

Pigg som en lärka hoppar jag på det mesta. Nu har Stickamera utlyst en vanttävling där man ska designa vantar och skriva mönster. Det bästa är att tävlingens sista dag är 15 januari 2011.

  

Av Gun - 28 augusti 2010 21:15

Awarden fick jag från Papillonbus - tack!

  

Awarden ska läggas till i bloggen.
Länk ska visa vem man fått den från.

Nu ska jag i min tur ge 7 andra bloggare awarden.

Och så ska jag berätta 7 saker om mig själv.

7 saker om mig:

Jag har sju syskon - jag är barn nr 8

Jag har jägarexamen, men har aldrig jagat

Jag har druckit björngallasnaps (huvvaligen)

Jag är mycket höjdrädd, men har ändå flugit i ett litet plan in till Grand Canyon (huvvaligen igen-men häftigt!)

Jag har järnmärke i stenografi (utdött?) - jobbar med IT

Jag älskar djur av alla sorter - kan börja prata med en insekt helt plötsligt (knäpp?)

Jag tycker inte om snålhet, småaktighet och orättvisa


Som vanligt måste jag "sticka ut" ;-) och berätta en 8:e sak.

Jag är ensam om mitt förnamn Gun-Wivi


Nu kommer det svåraste - att utse 7 andra bloggare:

Ä I A Gart

Upprepat

Garntrollet

Lill-Ingrids bakblogg

Blendas betraktelser

Livs Hobbyblog


Sist men inte minst en bloggare som betydde mycket för mig när jag i början kände det litet motigt med inläggen. Ingen kommenterade - fastän det var besökare....? Så började Stickgreta (Hans o Greta) att uttrycka positiva ordalag till mina inlägg. Då blev det kul att fortsätta! Tack Stickgreta och härmed får du en Award av mig.

Av Gun - 28 augusti 2010 18:50

Den lilla hunden Nelly är rent ut sagt en djäkel på att promenera. Hon pinnar på med sina små korta ben. Kommer aldrig att glömma när hon var med på fjällvandring (2 ggr) - hon avverkade lätt 9 km på en gång! Ben- och kroppsmassage får hon när hon gått så långt.


Idag gick vi till Hågelby. Det är så fint där och mycket att titta på och fotografera. Synd att planerna är att det ska bli ett tivolispektakel. Nä visst ja! Kommunpolitikerna har fått fnatt och ska bygga Sveriges största nöjespark. Vem vill åka till Botkyrka när man besöker Stockholm?? Jag är en sådan där NEJ-sägare. Nu kommer jag att få elaka kommentarer, men det spelar ingen roll - jag står för det jag tycker. Dessutom så publicerar jag inte dessa -ha ha!    ;-)


Vi bor nära, så musik från den planerade stora scenen torde göra så att porslinet darrar i sina skåp. Hågelby är vida känt i danskretsar. Men den musiken stör inte alls! Hörs litet svagt när vinden ligger på åt vårt håll.


De som bor på annat håll i kommunen är för  - tror jag det! De hör ju inget ALLS! Arbetstillfällen pratar man vida och brett  om. Ja men allt annat då!?


I Hågelby finns 4-H gård, stall, vandrarhem, hantverk, restaurang, café, trafiklek mm. Det anordnas olika kurser bl.a broderi- och tvåändsstickning, chokladprovning, blomsterbinderi och så har de stickcafé. Kursutbudet är varierande - alltid hittar man något att delta i.


Först kommer några bilder från Hågelby och sedan kommer äppelpajen som jag bakat. Det ska bli smaskens med den till vaniljglass.

            

Av Gun - 27 augusti 2010 20:28

Vi har Nelly den här helgen. Hon ser litet lurig ut idag!

Jag stickar på med nästa vantpar i KAL:en Vackra Vantar som Värmer.

Tjockt garn + Grova stickor = Fort  

Så här såg det ut i morse vid Hornstull när jag var på väg till tunnelbanan -kl 07:59

  

Min arbetsplats är i huset som speglar sig så fint i fontänen (av brons)

Tors fiskar av Anders Wissler 1903.   

Av Gun - 26 augusti 2010 20:35

Det var roligt att sticka de här Peace and Love-vantarna.

  

De ingår i KAL:en Vackra Vantar som Värmer.

Nu ska jag ta itu med nästa par.

Anna heter de och stickas med tjockt garn.

Av Gun - 25 augusti 2010 22:31

Jag jobbar på med de skapelser jag påbörjat....försöker låta bli att hitta på något nytt. Passar också på att njuta av skaparglädje hos andra. Det är rent otroligt vilka idéer som finns.


Kolla in Sjarmerende-Gjenbruks blogg och tipset om att dela en såskopp. Det blir en helt ny sak!


Skapelsen och bilden äger Sjarmerende-Gjenbruks

  

Hos Bolig Pluss (norsk) har du en massa härliga inredningsidéer!

Skapelsen och bilden är Bolig Pluss

  

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards