pysselfarmor

Alla inlägg under september 2013

Av Gun - 29 september 2013 18:43

Fredag-söndag har jag tillbringat helgen på Solgården i Grisslehamn med 13 andra handarbetsnördar! Var och en sysslar med det man vill, vi turas om att laga mat och vi bara njuter av att vara.


 

   

Jag virkade flerfärgsvirkning och blev klar med en mudd. Jag fäste alla trådar i barnbarnets Max tröja och så hann jag brodera litet grand.


 


I trädgården fanns det mycket tidlösa som är giftig och giftet finns i hela växten men mest i fröna. Tidlösa kännetecknas av att blomningen inte tar vid förrän bladen vissnat bort på hösten. 

  


Av Gun - 23 september 2013 23:12

Så äntligen har jag varit på första kurstillfället i konstsömnad grund på Handarbetets Vänners skola på Djurgården. Där satt vi 12 förväntansfulla deltagare och undrade vad vi skulle börja med för broderi. Det riktigt kliade i fingrarna på oss!


Vi fick ett papper med en instruktion som var vikt så att vi endast såg första delen av den tredelade instruktionen. Vi fick absolut inte titta på de andra! Fram kom akvarellpapper, penslar och svart färg. På kort tid skulle vi fritt måla över hela papperet och det skulle inte "bli något" ??!!


När det var klart fick vi ett nytt papper och det papperet skulle vi också måla på, men det skulle skickas vidare mellan alla deltagarna. När mitt papper kom tillbaka i mina händer var den övningen klar. 


Del 2 i instruktionen sa att vi skulle rita formen av en insekt som inte finns och enligt del tre skulle vi klippa ut den formen så att det blev liksom ett titthål genom insektens form.


När du ser bilden med mitt ännu inte färdiga broderi förstår du säkert vad vi gjorde, eller hur.



Just det! Vi skulle måla med nål och tråd motsvarande vår insekt, men det var inte absolut lag på att följa sin skiss. Broderiet skulle också innehålla 14 namngivna stygn. Det gör mitt broderi, som snart är klart sånär som på tre ben på insekten. För övrigt består benen av två olika stygn - benet av tvistsöm och foten av kråkspark.


Nästa gång ska vi våtspänna broderiet och göra en tygram till bilden. Himlarns så roligt det var att brodera på det här sättet. Det har jag aldrig gjort förrut. 

Av Gun - 22 september 2013 19:14


Skrev upp alla på en lista, blundade och pekade..............vinnarna är.....

Eva Hudin med bloggen Två stickor och en virknål

Nanna - Annika Hessman

GRATTIS!

Sänd era adresser till pysselfarmor@yahoo.com.


 

Av Gun - 15 september 2013 11:32

Det är mycket rönnbär nu, så jag blev inspirerad att göra en rönnbärsmobil. Jag ska torka mera rönnbär för att senare i höst och till jul, göra olika rönnbärsdekorationer. Ja julen känns väl långt borta nu,men vips så är den här!


 


Hos finska Strömsö (yle.fi) får du tips på hur du gör en rönnbärslampa  och hur du gör en rönnbärskrona. 

Hos 365 saker att slöjda hittar du beskrivning på hur man gör den här mobilen som jag gjort. Jag snurrade tyg runt en kvist, som jag böjt rund för att få den runda stommen att hänga rönnbären på. Sedan sydde jag fast rönnbär på tyget.

Av Gun - 5 september 2013 22:18

TÄVLINGEN ÄR STÄNGD!


Jag har äran att få lotta ut två exemplar av Karin Holmbergs nyutkomna bok "Karins syjunta-Broderier, mönster och folklore". Hos Karin *klick* kan du läsa om hur man gör en sådan här fin bok.



Boken innehåller även annat än mönster för broderi som t.ex hur du gör ett tygtryck, recept på kakor till syjuntan, mönster till en kudde med rävapplikation, stickbeskrivning Clara Falks blommiga vantar och hur du målar ett par sneakers och mycket mera. De ljuvligt broderade tofflorna i bilden ovan finns det också beskrivning och mönster till. 


1 kommentar ger 1 lott. Även du som inte har en blogg ska delta!

1 kommentar + länkning hit till utlottningen ger 2 lotter

Dragning sker söndag 22 september.


Adlibris erbjuder också boken till ett specialpris mellan den 2-22 september - 169:- kr i stället för 201:- kr. *Klicka här* så kommer du till erbjudandet!

Av Gun - 2 september 2013 19:19

Det där med att min och Maxs tröja skulle vara klara vid augusti månads utgång är bara och glömma! Inte en enda maska stickade jag på min tröja. Maxs tröja tog jag fram en stund på kvällen i Stamsund på Lofoten, så nu har jag kommit så här långt på framstycket.


 

Vår granne i norr ville gärna ha ullstrumpor så nu är ett par stickade. Jag kom på att jag måste sticka sockor till honom av mina växtfärgade garner, så det får bli fler par framöver. I och med att han är väldigt mycket ute i skog och mark i sitt arbete passar det utmärkt att ha något på fötterna som är färgat av björklöv, granris, daggkåpa, skvattram eller fräken.


De här sockorna är stickade i ett Estländskt ullgarn och jag har stickat som "vanligt" med början vid skaftet.


Nu har jag börjat på ett par till hans dotter (hoppas hon inte läser bloggen!) och kanske tar jag något mönster på skaftet från den här boken. Hennes sambo ska också få ett par. Dessa stickar jag från tån och upp.

Titta in igen i nästa vecka här hos mig för då ska jag ha litet utlottning eftersom besöksräknaren har passerat 200.000 unika besökare. Min räknare visar verkligen antalet besök och inte sidvisningar som hos en del.


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards