pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 22 april 2016

Kavelfransvantar och en marsma

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.


Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det att ta fram dem och göra den kavelfrans jag länge tänkt göra. Kavalfransar har jag gjort tidigare och de är himla kul att göra och så dekorativt.

Bra hjälpmedel är de specialgjorda "kavelfransstickorna" och man behåller fransen på stickorna tills man sytt fast den på underlaget. När det är gjort så klipper man upp och ångar fransen, borstar, klipper, ångar, borstar och klipper..... så gör man ett par gånger tills man fått fransen såsom man vill ha den.


   

   

Det var ett bra tag sedan jag gick en yllebroderikurs i Göteborg, som Studieförbundet Vuxenskolan anordnade. Kursledare var Emma Ihl, textillärare och student på Ledarskap i slöjd och kulturhantverk.

Suverän kursledare!

Det finns kurser 21-22 maj och 11-12 juni


Följ Emma på Instagramkontot Stygnen.


En till marsma/sypåse blev det!


   

 
 
Ingen bild

Eva Hudin

23 april 2016 09:15

Ohoj, vad flitig du är. Det där med kavelfransar verkar ju kräva sin procedur. Grafikkursen är idag och jag har maginfluensa så det där med grafik blev det inget av. Retligt som bara den!

 
Ewa Svensson

Ewa Svensson

23 april 2016 16:58

Vilket fiffigt redskap! Jag har mest sett oklippt kavelfrans tídigare. Din frans blev så fin när du "ullat" upp den.

http://tygochgarn.wordpress.com

 
Tomtan

Tomtan

25 april 2016 06:57

Tur att det finns sånna som du så man får se lite härliga handarbete. Här händer ingenting!

http://entomtastankar.wordpress.com

 
Ingen bild

Sstickgreta

25 april 2016 09:42

Länge sedan jag kollade bloggar, men oj vad trevligt. Supersnyggt dessutom

 
Siv

Siv

25 april 2016 18:50

Åh, så fint du fått till vantarna! Det var ett nytt moment för mig, med den där fransen!
Och yllebroderierna är så fina de också. Önskar jag kunde brodera.....

http://www.tassarochstickor.blogspot.se

 
Ingen bild

maidi

28 april 2016 17:09

Jösses, vad du ligger i. Så mycket fint du gör..

Kram Maidi

 
Di

Di

3 maj 2016 12:29

Så mycket fint du gör!! Roligt att se. Själv pysslar jag men har inte uppdaterat det i bloggen ☺️Nåväl du inspirerar till nya pyssel. Kram och sköt om dig

http://Dithequeen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Av Gun - 21 februari 2016 20:07

Jag deltog ju i Tålamodpåsens julstickning och gillade mönstret på sockorna så jag håller på att sticka ett par till med Fair Isle mönster.     En kollega frågade om jag kunde sticka ett par pulsvärmare i vissa färger. Jag brukar inte sticka...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards