pysselfarmor

Alla inlägg under december 2014

Av Gun - 26 december 2014 19:09

I början av december gick jag 3D broderikurs med Asta Levinson-Persson som kursledare. Det är Skapande Broderi som arrangerar dessa kurser i samarbete med ABF Stockholm. Tredimensionellt broderi är helt nytt för mig, men oj så spännande att tänka och skapa på det sättet. Asta hade, som vanligt, massor med inspirationsmaterial med sig och jag visar nu bara en av alla hennes vackra skapelser. 

Jag har fått för mig att jag ska brodera en flugsvamp och som inspiration har jag min egen bild. Den vackra och ståtliga svampen fotograferade jag "hemma i vår skog" i Tumba. Jag har börjat brodera svampens fot.

 

Slöjd Stockholm/Stockholms läns museum  bjöd in till Workshop för dekoration av slöjdväggen i entrégången in till slöjdlokalen. Vi i lokalgruppen Kråksparkarna i Broderiakademin har bjudits in för att brodera en text. Jag kommer också att dekorera ett "kugghjul" (20 cm i diameter) som har temat delaktighet. Jag vet vad jag vill skapa för detta tema, men ännu inte riktigt hur. Dock inte ett broderi!

Här testas olika sätt att brodera bokstäver.

Apropå Kråksparkarna så är jag klar med mitt broderi som ska associeras med gruppens namn. Jag har en idé till som pockar på att broderas.

 

Fia Sjöström hade releasefest för sin bok Returnity i Slöjd Stockholms lokaler (som ovan). Bokens instruktioner är enbart bilder (ingen text). Det är smart tänkt av henne för hon behöver inte översätta något för att kunna sälja den i andra länder. 

   

I mitt tidigare inlägg visade jag ett par muddar som jag håller på att sticka, men jag glömde bort att visa deras föregångare som är klara sedan länge. De är också stickade av alla dessa små nystan vi blev tilldelade på stickkursen på Handarbetets vänner.

 

Det var spännande att bli intervjuad av en etnologstuderande inför hennes uppsats om slöjd och skapande. Hon ställde många frågor som fick mig att tänka kring varför jag skapar och hur jag tänker om vissa saker/uttryck. Jag lade mitt broderade mobilfodral över hennes anteckningar för att det inte skulle avslöjas vissa saker   

 

Av Gun - 24 december 2014 09:46



God Jul till er alla!

Merry Christmas to you all!

 

 


Av Gun - 20 december 2014 11:26

En del stickningar på gång. Busstickningen är pulsvärmararna av restnystan som jag har kvar av de 102 små nystan vi blev tilldelade på kursen på HV-skolan


Sockor till barnbarnen har deras föräldrar efterlyst. De ska inte bli julklappar utan de får de allteftersom de blir klara.


Koftan är den jag stickar i Stickameras koftkal. Den attan har jag rivit upp två gånger, eller är det tre?, men som tur är har jag inget problem med det längre. Förr fick jag ångest över att allt inte var perfekt direkt.


 

Av Gun - 14 december 2014 17:07

I september gick jag broderikurs med Karin Holmberg. Broderiet på jackfickan sitter på plats. Jag ska bara ha broderi på ena fickan. Väskan broderar jag litet på då och då.


   

Av Gun - 4 december 2014 22:12

Första advent var det vernissage på Etnografiska. Utställningen heter Ledtrådar och det är vi medlemmar i Skapande Broderi som deltar. Utställningen visas från 30 november 2014 till 11 januari 2015. Vi har inspirerats av samlingarna, 6000 föremål, i utställningen Magasinet. Du kan se alla föremålen här

När du klickat på ordet här ovan så kommer du in på Etnografiska sidan och överst längst till höger ser du en bild på montrar....klicka på den! Texten är Utforska Magasinet här.

 


Jag blev inspirerad av skuggspelsfigurer och när jag läste monterdelens text tänkte jag på Bollywooddansöser och eftersom jag gillar färg så broderade jag en sanslös Bollywooddansös och hennes hem.

 

Det framgår inte på bilden att bakgrunden på dansösens tavla är guldglittrig och att bakgrunden på den till höger är silverglittrig. Ett märkligt ljus att fotografera i!


 

 

Onsdag 3 december bjöd Handarbetets vänner till vernissage för Floating Threads på Riche Lilla Baren. Daniel Fagerström tolkade utställningen musikaliskt.


Man hade hämtat inspiration till de olika textilierna utifrån barens nya turkosa färgsättning och de slingriga stuckaturerna vars havsmotiv med sjöhästar, snäckor och sjögräs ramar in tidstypiska jugendkvinnor.

 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards