pysselfarmor

Alla inlägg under juni 2011

Av Gun - 30 juni 2011 22:34

Ikväll var det sista brodericaféet före semesteruppehållet. Tänk att Elisabet åkte tåg från Arboga för att brodera tillsammans med oss. Kolla här hennes rostbroderi. Det bruna på tyget är rost och det har blivit så genom att tyget har lagts på en gammal rostig spis och fått ligga där ett tag. Då blir det så här...runda cirkeln beror på, tror jag, att tyget låg över öppningen för spisplattan där ingen platta fanns - ja ni förstår kanske vad jag menar, eller? 


Fantastiskt fint och läckert blir det!


(klicka gärna på bilderna)

 Och jag var allra först! Hann före Hedvig   


 

Elin broderade på små små saker nu....det var annat förra gången!


här blev min torsdagsväderbild idag!


En ros till er brodöser!


 

Av Gun - 30 juni 2011 10:10

Har du lust att göra något av detta?

Klicka i så fall på bilden så kommer du till instruktionen.


                   


De här vantarna börjar man med att sticka tummen!

På den här sidan ska du rulla ner en bit - där finns några gratis mönster på engelska.  


Av Gun - 27 juni 2011 20:05

Planeringen var att vi skulle åka till goda vänners fäbod i Hälsingland under midsommarhelgen. Det blev inte så - vi åkte till dem i Täby.


Anledningen var att deras barnbarn nummer två, född för en vecka sedan, akut flögs till Lund för hjärtoperation och de skulle vara barnvakt för storebror. Mamman, deras dotter, känner jag sedan hon var en liten tösabit, så jag tappade all lust och inspiration. I onsdags genomfördes operationen - den gick bra. Lillen hämtar sig väl och de får snart åka hem.


Ska bli intressant att höra om de fick någon Hjärtekatt.

Jag har ju redan skickat Gnistan...Flamman följer efter. Men han kan inte skickas iväg förrän efter semestrarna för de tar ledigt nu. Tänk, de har nu över 500 kissemissar!

Inte så mycket handarbetande här alltså...och inget slöjdande med kniven. Har i stället skingrat tankarna genom att gräva i trädgården.

Men de som gissade att jag skulle ha muddarna klara först gissade alldeles rätt!


Av Gun - 25 juni 2011 14:27

Det var ett bra tag sedan jag fick reda på att jag kommit med på kursen Tvåändsstickning vid Handarbetets Vänner


Har stickat litet tvåändstickade vantar och även ett par muddar som jag inte hittar bild på.


Kragvantarna är färdigbroderade och jag ska göra röd kavelfrans på dem. De gröna- och svartrandiga är mina första tvåändsstickade vantar.

        


Det ska bli jättekul att lära fler finesser under förnämlig kursledning, Karin Kahnlund.

Av Gun - 21 juni 2011 19:14

Tänk att det är mycket roligare att starta olika projekt än att avsluta dem....  men har förstått att jag är inte ensam om att ha det viruset!


När vi åkte hemåt från Danmark så började jag virka på Hjärtekatt nr 2. Alla delarna var klara innan vi nådde bostaden, men sedan har det varit litet trögare med monteringen.

(klickbara bilder)


Den virkade sjalens alla rutor är klara, montering pågår  


Så fick jag för mig att börja sticka ett par muddar efter "eget huvud"...

En mudd är klar

 


Och så blir det några tag med kniven på....

 

Undrar vad som är klart efter midsommar??

Vad tror du? 

Av Gun - 18 juni 2011 20:01

På vårt köksbord finns ett pilfat - det doftar gott och väcker minnen! Minnen från vår Danmarksresa och våra vänner.


(klicka på bilderna så blir de större)


 

Alis i Lillegård gör fantastiska pilskapelser

 


En äkta pilfläterska har självklart egen pilodling och ett stooooort lager av pil! Och arbetskorgen har hon flätat själv.


     

Flädersaft smakar gott - speciellt när det bjuds på sådan fin bricka!
 

Och i botten på brickan har Alis målat rosenmålningar.
Brickan hänger på väggen som en tavla när den inte används.

Visst är den vacker!

 

Kolla vilket bord i uterummet....

  

och kolla tidningskorgen också

     

Av Gun - 17 juni 2011 19:19

Igår var det näst sista träffen för brodericaféet på Kulturhuset innan semstrarna börjar. Sista gången är torsdag 30 juni.


Ett gäng på åtta personer broderade för "glatta livet"....


  


Hemligheten består av det jag broderade - en present.

Denna får ni snart se!


Tyvärr (?) har jag flera hemligheter på gång som det kommer att dröja väldigt länge innan ni får se. Men lugn, det kommer nog annat däremellan som inte är någon hemlighet   

Av Gun - 16 juni 2011 00:00

När vi flyttade in i vår villa, så kan man nog inte precis påstå att det fanns en trädgård. Jo, gräsmatta på entrésidan (söder) och något liknande (mossa mossa....) på norrsidan. Hela norra sidan har jag grävt upp och numera finns inte en enda mossfläck dvs inget gräs alls. Blommor, blader och buskar, marktäckare, bärbuskar och sittplats finns där.


På entrésidan finns inte mycket växter. Ett trädgårdsland hade jag några år, men jag har tröttnat eftersom mördarsniglar OCH rådjur äter upp allt som odlas. Täckning räcker för att klara grönsakerna från rådjuren, men inte mot sniglarna.


I öster (mot gatan) finns trappan upp till huset och där finns en stor rabatt och två mindre byggda i etage.


Just nu känns det som att en trädgårdsmästare saknas här....kan inte påstå att jag varit allt för flitig i rabatterna hittills i år. Får nog sätta fart till helgen....

Men närbilder avslöjar ju inte eventuellt förfall i ett trädgårdshörn   



 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards