pysselfarmor

Alla inlägg under oktober 2012

Av Gun - 28 oktober 2012 16:33

Nu säger jag bara tjohooooooooooo - tomatkoftan som inte är röd som en tomat utan cerise, är nu levererad till barnbarnet Linnea.


 


Mönstret finns i den här boken.




























I handen håller Linnea söta Linnean som är skapad av Kanarin.

När jag såg den lilla söta varelsen på hennes blog, så pep hon att hon skulle bo hos "min" Linnea!
Titta nu in hos Kanarin - du kommer att hitta så mycket fint där!


  


Dags att tala om vem som är vinnare av de gamla mönstren.

Det blev 20 lotter och nr 8 vann enligt slumpgeneratorn dvs Mia stickar. Maila din adress till pysselfarmor@yahoo.com.


   

Av Gun - 24 oktober 2012 16:06

Nu har jag stickat muddar med mosaikmönster efter Rosa Tulpans gratis mönster .

Jag har lagt till en kant upptill på muddarna genom att sticka några aviga varv, några räta varv och så ett par aviga varv igen innan avmaskningen.


 

Nu vet jag att mosaikstickning är mönster med lyfta maskor och den här mönsterboken ska jag absolut införskaffa.


Här finns några gratis mönster på engelska.


Jaha så här ser det ut när man går hemifrån på morgonen....

 

......och så här ser det ut när man åker buss hem på kvällen dvs mörkt hela tiden när man vistas utanför jobbets väggar.


 

Av Gun - 19 oktober 2012 14:33

Hoppsan - nu är det kursdax igen på HV! Det är sista helgen den här terminen och vi ska bl.a sticka flerfärgsstickning, intarsia och mosaikstickning. För kurstillfället när vi stickade olika flätor började jag på ett vantpar (egen idé) där mudden är en 8-maskig fläta. Jag har lagt till aviga sidomaskor på var sida om flätan och så några räta så att det blir som ett band. Stickar ihop "bandet" vid avmaskningen och sedan plockar jag upp maskor runt kanten och så stickar jag vanten som vanligt.


Igår var jag på brodericaféet och då kom jag igång med dekorationen av vantarna.


Av Gun - 14 oktober 2012 17:31

Och räknaren tickeli-tickar på ser jag! Snart har jag haft 150.000 besökare och 230.000 sidvisningar. Det ska jag fira litet med några utlottningar. Här kommer den första av tre. Näää jag talar inte om vad de andra två utlottningarna innehåller    och självklart kan du delta i alla tre utlottningarna.


Första utlottningen är ICA-förlagets bok "Med stickor och garn" - utgiven 1947. Den innehåller 68 mönster för damer, herrar och barn.


 


Du får också 15 mönster från 1985-86.
(Det här är alltså inte alla!)


   


  • En kommentar i detta inlägg ger 1 lott.
  • En kommentar i detta inlägg och länkning på din blogg ger 2 lotter. Ange att du länkar!

Även du som inte har blogg kan delta genom att kommentera.

Dragning sker söndag den 28 oktober kl 18.00


Lycka till!

Av Gun - 9 oktober 2012 12:06

Utlovade att du skulle få se mönstret bjällra när jag hade blockat provlappsrutan. Det var ju bara en liten korvig provlapp förra gången, så här ser den ut nu.



Nu ska jag stoppa den här högen också i pärmen. Till nästa gång får jag köpa en ny pärm!


    


Om du vill sticka provlappar kan du titta hos Lär dig sticka - My Design eller hos Stickskolan.

Hos Garnstudio har du ordlista på engelska sticktermer.
Du kan t.ex välja ett mönster hos Garnstudio och använda det engelska mönstret.
Bredvid har du den svenska varianten som hjälp.

Engelska stickmönster hos Garnstudio hittar du här

Av Gun - 7 oktober 2012 11:39


För flera år sedan såg jag dessa muddar/vantar hos Arga stickaren, Kamilla Svanlund, men inte förrän nu har jag stickat dem. Tyckte så mycket om hennes färgkombination svart-blått så jag har härmat den.


  Här   finns mönstret att köpa.

 

Av Gun - 2 oktober 2012 22:51

Vid lektionstillfälle 2 på HV (Handarbetets vänner, Djurgården) stickade vi flätor och korsade maskor. Jag stickade, stickade och stickade....... ibland tittade jag ut genom fönstret för utsikten är så vacker


Utsikten från lektionssalen vid Handarbetets Vänner, Djurgården  

Sanna  har stickat upp vartenda mönster ....jämna fina provlappar........


Sannas provlappar med flätor och korsade maskor


Jag kom hem med en hög korviga saker....24 st.....tror jag har ungefär 5 mönster kvar att sticka.

Hemläxan består av tre uppgifter. Det ska nog ordna sig den här gången också med det....


Min provlappshög - flätor och korsade maskor


Det här mönstret heter bjällra - så här ser det ut oblockat. Du ska få se det igen när jag snyggat till provlappen   ser ju litet eländigt ut nu.....


Mönstret heter bjällror


När alla är på rast ser det ut så här i klassrummet - vi är 12 deltagare.


Stökiga bordet fastän det är ordning på grejerna...  

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards