pysselfarmor

Alla inlägg under mars 2012

Av Gun - 30 mars 2012 18:40

På den här bilden ser det ut som om det är en tankesmedja vi deltar i och smider kloka formuleringar, vrider och vänder på ord.


 

I och för sig är det en tankesmedja, men det vi vrider och vänder på är siffror, maskantal och olika beräkningar. Inte var det lätt precis att anstränga huvudet efter en hel dags arbete.


Det var Maria som igår på ett utomordentligt sätt ledde oss under 2,5 timme igenom den svåra konsten i hur man räknar ut alla mått som behövs för att sticka en tröja uppifrån och ner efter våra egna mått. Kursen hölls i Lerkrogen i Älvsjö. Nej det är ingen krog utan en hembygdsgård så fin.

Av Gun - 23 mars 2012 16:56

Idag har jag hämtat hem Bettan från vinterförvaringen. Hon ser pigg och fräsch ut!



För några veckor sedan fick jag för mig att klippa sönder mitt gamla skinnställ från 1990-talet. Fick en idé om att brodera ett armband på en bit av skinnstället och igår gjorde jag det klart på brodericaféet. Det går ganska lätt att brodera eftersom jag använder skinnål och jag ska absolut göra fler armband eller kanske andra saker av skinnstället.


 


När armbandet var klart började jag med nästa armband av en gammal spets.

Det är bara knäppningen som saknas.


 


Glömde att visa de söta äggmössorna och små muddarna, som mina kurskamrater på tvåändstickningen stickade förra helgen.


  


Av Gun - 18 mars 2012 18:39

Kursdagarna på HV är från 9.30-16.30, både lördag och söndag, så man hinner sticka och testa en hel del. Här har jag testat att sticka mönster med djupmaskor (brun/vita partiet). Med djupmaskor kan man skapa geometriska mönster på så sätt att man med framförliggande tråd döljer den bakomliggande maskans färg. Den här tekniken gillade jag! Man kan också sticka geometriska mönster med krusmaskor, men de blir mer flerdimensionella.


 

I det vita partiet ovanför djupmaskorna har jag stickat krokmaskor så att det blivit en geometrisk figur samt en liten fläta. Tyvärr är det svårt att se på bilden, men klicka på bilden så syns det litet bättre.


Mudden, som jag hade stickat och avmaskat inför kursdagarna, har nu blivit början till ett par fingervantar. Ny uppläggning för vanten (vitt) görs en bit ned på insidan av mudden och med det här sticksättet ser mudden ut som en uppvikt krage.


 

Jag har aldrig stickat fingervantar och tänkte att nu gäller det att starta med det så att jag hinner fråga Karin om råd och dåd den sista kurshelgen i april. Det känns sorgligt att det är slut. Det har varit en suverän kurs med bra kursupplägg och Karin förklarar med pedagogiskt lugn tills man förstår vad man gjort för fel.  Här  på Karin Kahnlunds hemsida kan du se några vantar med uppvikt krage.


Här hos Ulla-Britt kan du se fler exempel på tekniken med djupmaskor. Det finns bilder från en kurs hon deltagit i med Anne-Maj Ling som kursledare. Anne-Maj Ling är författare till Häftet Tvåändssticka, som du kan beställa hos henne. Här  kommer du till henne. 

Av Gun - 16 mars 2012 14:07

Nej, jag är inte så hungrig att jag slänger mig över min äntligen färdiga mössa Maja   som en glupsk bulldog. Såg en så bra idé hos Maria  att jag måste pröva det sättet att blocka dvs på en upp och nedvänd tallrik.



Just nu är det provlapparnas tid. I den estniska spetsstickningskursen med Triinu så är det olika typer av mönster vi stickar upp. De estniska "knopparna" var roliga att göra. Nu syns de knappt för provlappen är ju inte blockad.



Inför helgens kurs i tvåändsstickning vid Handarbetets vänner har vi fått i uppgift att sticka en mudd. Den är avmaskad och sedan ska vi plocka upp maskor på något speciellt sätt så att den här mudden kommer att se ut som en uppvikt krage på vanten. Min krage är rosa och grön och jag kommer att sticka själva vanten av det gröna garnet. Tror jag......



Jag har också  gjort uppläggningen klar inför att vi ska sticka tvåändsstickade djupmaskor - både enfärgat och randigt ska det bli. Vilken rolig helg det kommer att bli   


Vill bara tala om att det är öppet hus nästa helg hos Handarbetets vänner. Alla är välkomna dit! 

Av Gun - 11 mars 2012 16:54

I höstas, när vi tog en promenad till Tumba Bruksmuseum,  så ramlade vi in i en spännande workshop där. Det var konstnären Anders Öfverström som höll en workshop i kinesiskt tuschmåleri. Efter flera utställningar i Kina så ställer han för första gången ut i Sverige i Tumba Bruksmuseum.


 

Idag har jag deltagit i en workshop med honom och försökt att under fyra timmar lära mig måla bambu och dess blad. Penseln är ganska tjock, tuschen är kraftfull och rispapperet väldigt tunt. En svår teknik att bemästra men efter minst trettio pappersark så tror jag att jag fick fram något som är hyfsat presentabelt. I varje fall har jag haft roligt!


    


Av Gun - 10 mars 2012 12:23


Det var längesedan jag hade tips om andra bloggar som har fina instruktioner på sådant man kan göra själv. Tänkte att snart så kommer den väl - den efterlängtade våren och då behövs kanske litet ny tjusig armutsmyckning - klicka på bilden så kommer du till instruktion.


Bilderna är lånade från respektive blogg.


  

 

   

Av Gun - 6 mars 2012 19:35

Hösten 2010 och våren 2011 anmälde jag mig till estnisk spetsstickning med Triinu Andreassen  i Vuxenskolans regi. Det var mycket trassel med dem och kursen kom aldrig igång. I stället blev det så att jag pratade med Triinu direkt och mailade till ett gäng och nu är vi igång! I torsdags var första kurstillfället. Det var hög drägelfaktor för hennes ljuvliga sjalar.....


Kursen är superbra upplagt och Triinu är så pedagogisk. Triinu har ibland kurser på Sätergläntan och är också en av grundarna och initiativtagarna till föreningen Sticka! Sveriges stickförening.


Vi började sticka på en provlapp av litet större format och fick förhållningsorder om att inte sticka längre än till varv 21. Jättebra tycker jag så att det inte blir sådan hets att sticka så långt som möjligt. Ni får se min provlapp när jag kommit till varv 21     



  

Apropå mitt förra inlägg att jag fick repa upp min mudd som var klar. Mössan Maja, som jag började på här    hmmm i december!? Jag var nästan klar med mössan när jag fick se att jag nog fattat mönstret fel. Halva mössan repades upp. Det är bra att repa upp - då räcker garnet längre! Men nu har jag bara 10 varv kvar - yeeeeeeeeeh!


 

Av Gun - 4 mars 2012 17:20

För ett bra tag sedan stickade jag två möbiussjalar - en lång och en pytteliten. När jag visade dem så låg de på ett bord och det var några som tjoade om att man ville se dem på....ja, nu är de blockade och  på = totalt klara. Bad sambon fotografera i en sådan vinkel att inte preciiiiiiiiiis alla dubbelhakorna syns   


  


Muddarna som jag påbörjade förra helgen på kursen flerfärgsstickning med lyfta maskor  är klara och också på


När jag efter någon dag tittade på bilden i förra inlägget fick jag se att jag stickat fel! Ve och fasa...ja ja det var bara att repa upp halva mudden - göra om och göra rätt. Om du tittar på förr inlägget så ser du att på halva bilden är det turkosa prickar och turkosa aviga maskor! Det ska vara turkosa prickar på hela varvet. Det är det nu!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards