pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Gjuta rabarberbladsbad - så här gör du!

Av Gun - 17 augusti 2011 21:19

Du bestämmer först hur stort fågelbad du vill gjuta utifrån hur stora rabarberblad du har. Tänk dock på att om du väljer ett jätteblad så måste du lägga på ett ganska så tjockt lager betong eller lägga hönsnät mellan två lager av betong för att badet ska hålla när du lyfter det.


Försök att lägga gjutningsplatsen i mer skugga än solsken. Detta för att betongen blir bäst om den får brinna sakta och inte så snabbt i gassande solsken.


Om du ska gjuta ett fågelbad, så måste du göra en hög av jord eller sand i lagom mängd och höjd jämfört med storleken på bladet du valt. Om du vill ha fågelbadet djupt så gör du högen ”spetsig”/högre och vill du ha ett bad som inte är så djupt så ”plattar du ihop jord- eller sandhögen.


Det är rabarberbladets undersida som ska vara ”uppåt” mot dig när du lägger det på jord- eller sandhögen. Det är bladnerverna som syns i det gjutna färdiga badet.


När jag gjuter ett bad så skär jag bort skaftet litet snett och tar även bort en del av de höga bladnerverna. Detta för att det inte ska trycka igenom gjutningen och bli hål i badet. Jag tar också en bit av ett blad och lägger mellan ”öppningen” i rabarberbladet. Du kan testa dig fram och se hur du vill ha det genom att gjuta litet olika varianter.


Jag gjorde min hög av jord och på den lade jag en itudelad sopsäck.


      

Det finns litet olika sorter av betong. Jag använde finbetong. Hur mycket du ska blanda beror alldeles på hur många saker du ska gjuta. Betongen härdas inte snabbt, så du kan gärna göra en mindre sats och om det inte räcker så blandar du snabbt en ny omgång.


Läs noga föreskrifterna på påsen – betong är inte bra att varken andas in eller få i ögonen. Du ska alltid ha gummihandskar på dig när du håller på med betong.

  



Du kan blanda i ett kärl du inte är rädd om eller som jag gjorde, på en gammal vaxduk som jag lade på marken. Jag hällde ut betongpulvret på vaxduken och hällde på litet vatten. Börja med litet grand och rör ihop med händerna (tänk på handskarna!).  Kanske behöver du hälla på mera vatten. ”Vräk” inte på vatten – då kan betongen bli för lös. Det är bättre att du häller på litet vatten åt gången och snabbt rör ihop och ser om det är för ”grusigt”. Om så är fallet ska du hälla på litet mera vatten.

 

Gör så här tills du kan forma en ”snöboll” av betongen (liknelsen kan också vara att det går att forma en lerklump). Sorry - glömde ta bild!

Det ska vara lätt att forma en boll och betongen får inte vara ”rinnig” utan fast men formbar. Detta lagom är svårt att beskriva, men tänk på att du ska lägga betongen på det upp- och nedvända bladet och beroende på hur djupt ditt bad ska vara, så är risken att betongen rinner nedför bladet och samlas i ytterkanterna.


Se till att bara ta en näve med betong i taget när du lägger det på det upp- och nedvända bladet. Klappa ihop betongklumparna noga så att alla ”skarvar” försvinner. Det ska vara ett jämnt lager över hela bladet.


Ett vanligt fel man gör som nybörjare är att man lägger väldigt mycket betong i mitten av bladet och mycket tunt utåt kanterna. Försök att hålla betonglagret jämt fördelat över hela bladet.


När du tycker att du är klar så kan du under mitten av bladet försöka platta till en jämn yta. Det är på den ytan badet ska stå sedan. Men det är inte så ”kinkigt”….du kan alltid få balans på badet genom att lägga sand, jord eller grus under badet när du ställer badet på dess plats. Inte lätt att se på den här bilden!


 

Sedan täcker du alltsammans med plast. Jag delade en sopsäck och täckte in gjutningen med den. Lägg några stora stenar på kanterna så att plasten ligger kvar.


Om det varit varmt så har jag efter en halv dag lyft på plasten och sprutat/duschat litet vatten över hela gjutningen. Låt alltsammans ligga orört….jag brukar låta det ligga minst i två dagar.


När du tagit bort plasten och ska vända badet på rätt köl, så ska du inte ta tag i kanterna och lyfta det. Kanterna kan vara sköra. Försök att vända badet/bladet genom att hålla ena handen under mitten och liksom tippa upp det på den handen.


Nu drar du loss rabarberbladet. Ta en skruvmejsel eller en gammal kniv om du behöver ”pilla bort” delar av det multnande rabarberbladet. Men ta inte i när du skrapar! Då kanske du pillar hål på betongbladet. Om du inte får bort precis allt så låter du det sitta kvar; vind och väder ser till att det försvinner så småningom.

  

De ”hjärtformade” bladen är rabarberblad lagda upp- och ned på marken och jag har inte lagt en bit blad som täcker öppningen mellan bladhalvorna.


I de här fågelbaden stannar inte vattnet kvar så bra. Om man vill ha ett "vattenbeständigt" bad så finns någon form av tillsats för det att blanda i cementen. Jag har dock aldrig gjort det utan fyller i stället på vatten. Spola ur badet med vattenslang ibland.


Jag tar alltid in mina betongalster på vintern därför att när vattnet fryser i små sprickor i betongen sprängs alstret sönder.


 
 
Eva Hudin

Eva Hudin

18 augusti 2011 08:47

Vilken bra beskrivning, det är ju till och med så jag skulle våga mig på det. Med två katter i huset skulle det dock inte bli ett fågelbad utan något annat. De är ju vackra att bara se på, ett litet konstverk på uteplatsen eller i trädgården.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Agneta

Agneta

18 augusti 2011 09:17

Håller med. Verkligen bra beskrivning. Kanske någon gång blir det av. Ett fågelbad har jag önskat mig länge.

http://hundraprocenthusmor.blogspot.com

 
Ingen bild

Helena

18 augusti 2011 16:14

Visst är det roligt att gjuta!
Svårast är att komma sig för och städa ur dem så de håller sig snygga.

 
Elsy

Elsy

18 augusti 2011 20:00

Vilka vackra fågelbad och vilket jobb. Härligt att hitta så mycket kantareller, det är den godaste svampen enligt mig. Vad fina vantarna blev, har ännu inte hunnit börja på några. Ha det så gott Kram Elsy

http://elsysstickdesign.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

19 augusti 2011 07:43

Vilken himla bra beskrivning! Undrar om jag ska ge mig på det i år eller nästa år? Nu springer tiden iväg med den eviga vedhanteringen. Planen var att bli klara i går men då ösregnade det hela dagen... Som gjort för ett skönt vedbastubad på kvällen :-)

http://www.anjson.wordpress.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

19 augusti 2011 11:10

Ingen fara med Rasmus idag då han går bra igen. Måste ha varit en sträckning som snabbt gav med sig, skönt då vi inte har tid för skador just nu.

Bra beskrivning, men det låter svårt i alla fall inget som jag skulle våga ge mig på, hi

Önskar er en fin helg och tack för omtanken gumman :)Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
matte

matte

19 augusti 2011 13:03

måste bara hålla med tidigare kommentarer. Vilken superbra beskrivning! Jag måste prova någon gång, mina rabarberblad är uppätna dessvärre (mördarsnigeleländet). Just ja du undrade, från Vuollerim kommer jag.
Jag skulle behöva en typ pelare att ställa i trädgården för att ha en kruka på, undrar om det går att gjuta.. fast då måste man göra en form förstås, svårt kan jag tänka, får börja med nåt lättare. Gjuta en trädgårdsplatta med spetsmönster vore fint, typ av en tårtservett eller nåt. Om man oljar rabarberbladet blir det inte lättare att lossa då?

http://femtinio.blogg.se

Gun

19 augusti 2011 13:26

Tack alla för positiv respons på min beskrivning.

Gjuta "pelare" - kanske kan du använda ett sådant där papprör som man använder för att gjuta plintar? Om du vill ha en betongskiva på pelaren så kan du bygga en sådan av träskiva/brädor och använda trälister som kanter runt om.

En trädgårsplatta gjuter du genom att hos en affär som säljer godis tigga dig några plastburkar som det varit godis i (fyrkantiga och stora). I botten kan du lägga t.ex blad av växter - upp och ned alltså bladets undersida mot dig. Om du vill ha spetsmönster så kan du ta en gammal virkad duk (köpes billigt på Loppis) och lägga i botten.

Jag brukar bara olja in när jag gjuter fat. Dvs när jag vänt "silverfatet" upp och ned så oljar jag in det innan jag lägger på betongen.

Det är för att det ska släppa lättare. Detta har jag inte märkt om jag oljar in bladen därför att de suger åt sig oljan.
Men testa gärna.....å andra sidan så är det lätt att ta bort bladen. Jag lämnade bara kvar det så där på bilden för att visa hur det ser ut. Det är lätt att pilla bort (går snabbt).

 
Ingen bild

Orlaug

20 augusti 2011 10:41

Hei!
Fint fuglebad du har støypt......
Koseleg blogg!
Stikk du innom kan du sjå soppane eg støypte denne veka

 
Agneta

Agneta

25 augusti 2011 23:51

Så snällt av dig att skriva i kommentaren om beskrivning på hur man gjuter - jättetack och vilken supertydlig beskrivning sen då!
Agneta kram

http://www.snackskalsdalen.blogspot.com

 
Ingen bild

Leif

28 juni 2014 12:03

Jag använde högtryckstvätt för att ta bort rabarberbladet
gick utmärkt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards