pysselfarmor

Alla inlägg under januari 2013

Av Gun - 31 januari 2013 18:28

Den nyutkomna boken Sy! Från hood till skjortklänning av Jenny Hellström Ruas lottar jag ut nu.

18 basmönster följer med i 6 storlekar från XS till XXL. Det finns tydliga steg- för-steg-beskrivningar och tips på 55 varianter av plagg du kan sy. Längst bak i boken finns en syskola som ger tips om t.ex hur du gör en slits, syr i trikå eller syr fast en linning.


Jenny Hellström drev från 19 års ålder modeföretaget med samma namn i 12 år. Hon sålde kläder i 18 länder.












1 kommentar ger en lott - även du som inte har en blogg kan delta.

1 kommentar + länkning på din blogg ger 2 lotter


Dragning sker söndag 10 februari efter kl 20.00  


Tillägg! Jag lottar ut två exemplar av den här fina boken!


Av Gun - 26 januari 2013 10:45


För längesedan, jag menar innan jag hade blogg, stickade jag en del saker av Eskimogarn. Nu har jag några nystan kvar och har funderat på vad jag ska göra av dem. Testade att sticka ett par muddar enligt mönster för Lovvikkavantar, men lade till den lettiska flätan, som du hittar beskrivning på här.


 

Använde stickor 5. Lade upp 32 m. Stickade 1 avigt v och därefter slätstickning i 8 varv. Nu vände jag arbetet ut och in - ja, du kommer att få tråden på "fel sida" men det är bara att börja sticka som "vanligt". I och med att du vänder stickningen ut och in så får du den aviga muddkanten som du ser på bilden. Sticka slätstickning ca 24 varv. Prova mudden på din hand så ser du hur långt du ska sticka innan du nu markerar för tummen. Sticka med en annan färg på första stickans första 6 maskor. För tillbaka de nyss stickade maskorna till vänster sticka och sticka med bottenfärgen maskorna igen. Den andra vantens tumme markerar du på fjärde stickans 6 sista maskor.


Jag stickade 6 varv med bottenfärgen innan jag gjorde den lettiska flätan. Sedan stickade jag



Elastisk avmaskning

Du stickar två räta maskor och därefter flyttar du tillbaka dem till vänsterstickan och stickar ihop dem som "vanligt".

*Nu har du en maska på högerstickan. Du stickar en maska på vänster sticka - nu har du två maskor på höger sticka. De flyttar du tillbaka till vänster sticka och stickar ihop som "vanligt".*

Du stickar mellan *-* varvet ut.


Tillägg!

Kom på att jag borde kanske tala om att sedan viker man upp den aviga kanten, precis såsom man gör på lovikkavantar. Och där kan man också brodera om man vill. 


 


Av Gun - 20 januari 2013 11:21

Nu har jag broderat klart alla fåglar på kameraremmen, så nu är det bara att sy fast ett foder (baksida) på remmen. Sedan är den klar att skickas till beställaren. Ikväll tar jag fram tvåändsstickningen igen.


     

Av Gun - 14 januari 2013 19:59

Helgen tillbringades på stickningskursen vid HV-skolan. Som hemarbete skulle vi bl.a sticka samma mönster i olika färgkombinationer. Jag valde det här mönstret som jag stickade på sockskaften till mina sockor. Ribbstickningen är 1 rm vit och 1 am med färg.




Den här helgen skulle vi ägna åt tvåändsstickningen. Jag har börjat på ett par vantar. Förra läsåret på HV deltog jag i tvåändsstickningskursen (80 timmar) så jag kunde ta det "litet lugnt" den här helgen.   


 

Jag har anmält mig till Stickstämman 1-4 augusti i Undersåker, Jämtland. Jag kommer att åka dit med bil från gården norr om Vilhelmina. I Facebookgruppen ser jag att det är väldigt få deltagare norrifrån. 

Passa på nu att delta i det här eventet - det är himlarns bra lärare!



Av Gun - 8 januari 2013 06:45


Har sett på olika bloggar att det är populärt att sticka fiskfjäll. Tänkte att jag måste testa, så jag tittade på bilder och gjorde några prov innan jag stickade muddarna. Man kan även sticka det som mudd på vantar. Det är vanligt så i Estland. Stickningen påminner om mönstret för spiralstickade sockor. Efter googling ser jag att det även kallas spiralribb eller fusk näverstickning.


Himlarns rolig stickning och vill du sticka detta, men slippa "räkna ut" hur det är gjort, så kan du köpa mönster hos Marias garnhändelser.



 

Av Gun - 3 januari 2013 13:47

Inspirerad av Getting stitched on the farm, Kristin Nicholas, har jag stickat färgglada fingervantar och broderat på vantens framsida. Funderar om jag ska sticka den andra vanten i samma färgkombination eller i en annan.


Mudden är stickad med "corrigated rib" dvs de räta maskorna är rosa och de aviga maskorna är gröna. Så då var en stickövning till gjord HV:s stickkursmaterial.


 


Har gjort ett bildspel med några bilder tagna vid olika tidpunkter på gården. Många av dem är utsikter från gården som t.ex från altanen över den 7 mil långa Vojmsjön. Bilderna är fastklickade olika dagar därav olika ljus i dem.



Du känner väl till att det är Stickstämma 1-4 augusti 2013 i Undersåker, Jämtland?  Det finns tydligen platser kvar!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards