pysselfarmor

Alla inlägg under november 2011

Av Gun - 29 november 2011 23:12

Måste börja med att erkänna att jag just nu inte läser så mycket då jag har mera lust till att sticka och brodera. Men det känns i kroppen att snart börjar min bok-slukar-period.


Det verkar så spännande att delta i En bok om dagens stora julboksbyte, så jag anmälde mig bums. Och nu kommer svaren på frågor som kanske underlättar att få "kläm på" vad jag är för bokläsar-typ.

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Läser det mesta, men favoriter är utan rangordning: Deckare, romaner, thriller, kultur och konst, poesi, hantverksböcker av alla möjliga slag, humor, historia, naturskildringar och reseberättelser, trädgård,  – ja, nästan det mesta verkar det som!  


Favoritförfattare?

Det blir en del på grund av svaret på första frågan. Svårt att plocka ut ett par.


Läser du på andra språk än svenska?

Nej tack!


Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Jag lyssnar på böcker tillsammans med min sambo under våra semestrar för vi tycker det är så mysigt att göra det när vi t.ex äter frukost. CD-skivor.


Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Nej.


Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

Nej.


Vad är du ute efter, då du läser?

Det är nog litet olika beroende på vad jag är på för humör.


Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Trend, livsstil, mode,  fantasy,  inredning,  sport, skräckskildringar,


Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?

Joyce Carol Oates.


Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för?

 I det sista regnet av Janesh Vaidya
Señor Peregrino av Cecilia Samartin


Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Nej.


Finns det någon författare som du samlar på?

Jag samlar inte på någon speciell författare, men det har ändå blivit att jag har många böcker av vissa författare.


Vad gör du helst på fritiden?

Stickar, broderar, nålbinder vantar, snickrar, målar tavlor, gjuter i betong mm -  ja, väldigt mycket skapande blir det. Fotograferar, gillar att gå på utställning och konsert/teater, kör MC, gillar trädgårdsarbete och att vistas i naturen.

 
Samlar du på något?

Garn och trädgårdsväxter.


Favoritfärg?

Ingen speciell.


Teve-serier som du uppskattar?

Tittar nästan aldrig på TV – sådär max fyra timmar per vecka oftast bara två timmar.


Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?

Tittar väldigt litet på film.


Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?

Kaffe – vi har kaffemaskin.


 Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?

Godis gillar jag mycket! Liksom nötter.


Stjärntecken?

Skorpion.


Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?

Kommer inte på något speciellt.


Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?

Stickmarkörer.


Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Äter allt; ingen allergi. 

Just nu läser jag

  

Av Gun - 27 november 2011 14:42

Igår var vi på barnbarnet Linneas dansuppvisning. Makalöst av en tjej på 4,5 år att hänga med i dansen som innehöll många rörelser och steg. Vi tyckte att det var väldigt många moment att hålla reda på för barnen i alla åldersgrupperna.


Klicka alltid på mina bilder - då blir de större!


     

Och så är det första ljuset tänt.

Ha fortsatt skön första advent!


   

Av Gun - 24 november 2011 20:43

Jag fick ett mönster på halvvantar i present av en kollega   (här kan du köpa det).  De var stickade med inslag av estniskt mönster, Roositud(exempel här)   och Vikkel (flätan).


Two-color vikkel braid from Julie Sprague on Vimeo.


Jag hade inte rätt garn så de blev jättestora - får sticka baklänges nu! Ja ja garnet räcker längre då!



Här  ser du hur man stickar Roositud. Passa på att klicka runt på den sidan därför det finns andra  mönster .

Av Gun - 20 november 2011 21:15

Helgen har jag tillbringat på tvåändsstickningskursen vid Handarbetets Vänner, Djurgården. Här är min bordsgrannes alster.

 

 Här lyser flitens lampa hos en annan kursdeltagare.

Kolla in hennes snygga flerfärgsvirkade muddar!


  

Igår (lördag) stickade vi mönsterkrus med en färg.
Det här är mina vita muddar stickade enligt alla möjliga varianter.

    

Idag (söndag) lärde Karin Kahnlund oss att sticka mönsterkrus med två färger. Jisses vilka möjligheter att skapa ny effekter och mönster som öppnade sig nu! Vi deltagare blev sååååååå exalterade - som att vi fick en tripp till stickhimlen!


 

Nu är min stickade ruta klar till stickcaféets gemensamma filt. Rutan har måtten 21x21 cm och är ganska så hårt filtad. På det har jag sytt/broderat en flerdimensionell blomma med bl.a pärlor och guldtråd i.


    

Av Gun - 18 november 2011 12:58


Under två måndagkvällar i oktober gick jag en bling-bling broderikurs med Elin, som har bloggen   Med nål och tråd, som kursledare. Nu är muddarna klara!


  


Igår var det brodericafé på Wayne's Coffee, Hornsgatan 103 och då började jag brodera på ett par halvvantar som jag stickat. Mönstret växer fram allteftersom, så det blir spännande att se när jag tycker det är färdigbroderat!  


  

Av Gun - 13 november 2011 13:08

Lilla Möbius i mosstickning blev klar för två veckor sedan.

Jag stickade den medvetet liten för jag vill ha den till en speciell kappa.


  


Nu stickar jag en större Möbius enligt det här mönstret - i Zauberball.

Här hittar du hur du lägger upp Möbius.


 


Av Gun - 10 november 2011 17:15

För ett bra tag sedan började jag brodera på ett par pulsvärmare som jag ritat telefonklotter på. Undrar var jag har dem? Och de är absolut inte färdigbroderade....hmmm.


Det engelska ordet för klotter är doodles  och huuuaaa när jag googlade på det - en hel del blev det.


Mandala - förklaring här   - kan också användas som broderiinspiration. Här   har du massor!


Den här bilden är lånad av  Mandala Art 



OM det nu är så att du inte tycker du kan klottra så kan du råda bot på det och köpa böcker här 


På min anslagstavla hos Pinterest finns det en del annan broderiinspiration.




Just nu stickar jag för "glatta livet" - det rusar mot jul.

Får se om jag hinner få något klart. Annars får det väl bli påskklappar  

Av Gun - 7 november 2011 16:59

För en vecka sedan fick jag en award av En bok om dagen.

Tack för fina motiveringen! Jag hoppas jag kan inspirera andra att testa saker som man tror att man inte kan.

   

Jag blir så där väldans trist nu och avstår från att skicka awarden vidare, därför att det är så svårt att välja ut några få bloggare. Det finns många superduktiga hantverkare, trevliga och hjälpsamma personer i cyberspacen.


Just nu är jag inne i ett hantverksflow så jag hinner inte läsa några böcker alls. Det ligger en bok på kö....där har den legat länge!!


Kolla in En bok om dagens bokrecensioner, tycka-till-om-diskussioner, musiktips mm.

När jag läser den lååååååååååånga listan Lästa böcker 2011 då svimmar jag!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards