pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Filtning/valkning av nålbindningsvantar

Av Gun - 7 mars 2011 21:07

Filtning/valkning kan bara göras med vantar och muddar som är stickade av 100% ull.


Förutom vantarna behövs en gammal tvättbräda, varmt vatten och Grumme grönsåpa. Mina vantar är ganska stora därför att de är löst bundna. Det betyder att jag antagligen får valka dem ganska mycket för att de ska passa mina händer. Jag börjar med att vända vantarna ut och in dvs att det är avigsidan jag tittar på här.     

Jag valkar en vante i taget och börjar med att spola varmt vatten i diskhon och där får vanten ligga en liten stund.  

Jag kladdar på ganska mycket grönsåpa och börjar gnida mot brädan. Gnider vanten åt olika håll och med olika grepp än här och än där. Det är bra att vara noga med tummen, runt tumgreppet och vantens topp.


Till att börja med kommer vanten att öka i storlek. Vill jag minska vantens längd gnider jag vanten i längdriktningen. Vill jag minska vantens bredd gnider jag vanten på bredden. 

Emellanåt blöter jag vanten med litet mera varmt vatten och tar mera såpa och gnider åt olika håll. Nu är det ju en känsla man ska få och den är svår att beskriva, men det märks tydligt tycker jag i varje fall när vanten helt plötsligt liksom börjar minska.

  

    

När vanten känns att den är klar vänder jag den försiktigt ut och in så att jag får rätsidan utåt och sätter den på handen. Jag formar nu vanten med den andra handen runt min hand, gnuggar vanttummen runt tummen och gnider i tumgreppet. Formar toppen och vanten efter handen. Även vantskaftet formar jag efter handleden. Jag sköljer vanten i ljummet vatten medans den ännu sitter kvar på handen.

  

Nu är det tur att Herrn i huset är hemma för det är bra att få hjälp med att försiktigt dra av vanten från handen. Sedan sköljer jag vanten  försiktigt och kramar (inte vrider!) ur vattnet. Jag lägger den på en handduk så länge och upprepar proceduren med den andra vanten.


Kolla - precis vad jag trodde. I och med att vantarna var stora var jag tvungen att valka ihop ganska mycket och då försvann nålbindningsmönstret. Men de är snygga säger min sambo....jaha säger jag men det tror jag inte "fröken" tycker   

Gjort är gjort det är bara till att binda nya och inte så löst då. (Fast jag tycker också att de är snygga sådär!!)...


När båda vantarna är klara lägger jag dem på varandra för att jämföra storlekarna och försiktigt justera genom att dra litet på de ställen där de inte liknar varandra. Det här är bra nu!  

Sedan stoppar jag försiktigt in hushållspapper i vantarna och lägger dem på hushållspapper ovanpå fönsterbrädan ovanför elementet.Lägg dem aldrig på något hett ställe eller ovanpå element. De där vita är nålbunda muddar.  

Den här metoden använder jag också för stickade vantar.  Om du vill ha tjocka kraftigt valkade vantar så stickar du vantarna (jätte)stora och vill du bara valka litet grand så ska du sticka vantarna så att de nästan passar exakt din hand.


Hoppas du har glädje av denna roman!

 
 
Elisabet

Elisabet

7 mars 2011 22:42

Vantarna blev jättefina! Roligt att följa arbetet. Snyggt med den röda kanten. Men visst var det så att det blev rött för att det blå garnet tog slut?

http://textilainslag.wordpress.com

Gun

7 mars 2011 23:59

rätt gissat - jag vill ha litet längre vantar

 
My

My

7 mars 2011 22:53

i värsta fall kan mina händer offra sig o bära domdära finfina vantarna ;)
kramen

http://myzpyzzel.blogspot.com

 
AnJa

AnJa

8 mars 2011 07:51

Mina händer skulle heller inte ha något emot att få på sig de där fina vantarna!!! Nu blev jag sugen på att valka. Du är hopplös på att inspirera mig ;-)

http://www.anjson.wordpress.com

 
Ingen bild

Mona

8 mars 2011 11:18

Vilken bra förklaring du gjort!! Jag kan tyvärr ingen nålbindning men jag stickar vantar i tvåändsstickning och dom ska ju oxå valkas. Tack för lektionen.

 
Marre

Marre

8 mars 2011 13:14

Mycket jobb för och få det så fint. Du är duktig du ;()

Ha det gött. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Carina

Carina

8 mars 2011 16:17

Vad fina vantar du har gjort! Kul att få följa hela arbetet. Kanske man skulle prova någon gång ;*)

http://carinasvirkning.blogg.se

 
Blenda

Blenda

8 mars 2011 19:00

Hej!
Vantarna blev jättefina, och jag tackar för valkningslektionen! Måste prova detta snart!
/Blenda

http://blendasbetraktelser.blogspot.com

 
miastickar

miastickar

8 mars 2011 21:04

Detta verkar vara en hel vetenskap!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
4U2

4U2

9 mars 2011 08:58

En av de bästa romaner jag läst! (ler). Du kan ju skriva och ge ut en bok med olika projekt, så mycket och bra information att t.o.m jag förstod.
Ha en fin dag.

http://4U2really.blogspot.com

 
Ingen bild

Lars

9 mars 2011 13:37

Jättefina, och bra beskrivet!

 
Maria

Maria

10 mars 2011 08:08

Blev ju jättefina och helt rätt tror jag:-)
Bra roman, bättre än mina minnesanteckningarna, kommer gå tillbaka hit nät det blir dags att valka igen.

http://mariasgarnhandelser.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

3 april 2011 19:16

Nu blev det helt plötsligt glasklart. Underbart!

http://stickresan.blogspot.com

 
Elisabeth

Elisabeth

12 mars 2012 15:44

Påminner om min barndom. Hade ett par nålbindningsvantar, som jag bara ville ha. De var varma och höll vätan bättre vid snöbollskastning etc. Så småningom blev de förstås utnötta. Kul att se momenten. Ha dé!

http://galleri-elisabeth.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards