pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2012

Av Gun - 31 augusti 2012 17:25

I onsdags var jag på Lövmingel på Liljevahls.

Och tänk jag upptäckte nya blad och återigen blev jag förstummad över den skaparkraft som denna utställning utstrålar!


   

Så fiffigt gjort detta domherrelöv är! 




Näver och rotslöjd - vackert! 

   


Knypplat! Skirt och vackert!

   


.... och jag producerar provlappar för grundkursen i stickning på Handarbetets vänner....

Inte alls tråkigt att sticka dessa för jag vet att det leder till en kunskapsbank som jag har glädje av när jag vill designa egna plagg.


Nu ska det blötas, blockas och sedan sättas in snyggt i pärmen. Men jag ska sticka några till....



  


Av Gun - 30 augusti 2012 18:37


Den 10 juni kunde man anmäla sig för att delta i utlottning av aklejafrön i blandade färger.

Nu är de plockade och torra för att stoppas i kuvert.


   


Slumpgeneratorn avgjorde följande

 


1Mona  
2Elisabet VINST 
3Knitarina  
4Mmatilda VINST 
5Sara VINST 
6Christine VINST
7Pernilla VINST 
8Tilda 
9Margareta  
10Sunna VINST 
11Carina VINST
12Annika VINST 
13Majstess  
14Beijan 
15Anta VINST
16Bittanbittan4@gmail.com    SPECIALVINST 
17Yvonne VINST 
18Karina  

Och eftersom det är jag som bestämmer nu så bestämmer jag att även Bittan får frön!

Skicka era adresser till pysselfarmor@yahoo.com

Av Gun - 27 augusti 2012 22:22


Kanske kan det vara kul att se hur Metropolen Dikanäs ser ut. 

  

Dikanäs ligger ca 1 mil från min gård i södra Lappland. Jag bor alltså inte på gården året runt utan vistas där på mina semestrar. Det är mitt barndomshem. Dikanäs ligger 11 mil norr om Vilhelmina, ca 8 mil från Storuman, ca 9 mil från Tärnaby och 2,5 mil från Kittelfjäll. Du ser vilken centralort det är!


Det är till Dikanäs jag åker för att handla, tanka bilen, hämta ut vinet på utlämningsstället, posta brev, lämna grejer på återvinningen, besöka kyrkogården, baka tunnbröd i bagarstugan och annat som jag nu inte kommer på. Där finns ett MC-museum!


Här är en förenklad karta så att det kanske går att orientera sig i detta stora centrum!!


Klicka på bilderna så blir de större

 


Den gula byggnaden som ligger mitt i "smeten" är Hamrebys Sport och Special. Kort och gott så säger vi Hamrebys för den affären fanns redan då jag var liten flicka....och det är ganska så längesedan.

Det är en lanthandel som heter duga! De har bl.a målarfärg, fiskegrejer, leksaker, betong, gullfiber, trädgårdsgrejer, båtar, elartiklar, litet kläder, skor, porslin, skruvar, muttrar, verktyg och tusentals saker till. Man frågar först där innan man drar iväg till Vilhelmina! De har det mesta. De har ett lager där bakom som är enormt! Här kan man lämna in tipset också. 

 

Titta på kartan nu så att du hänger med! Jag går nu vägen ner mot Vilhelmina - bara en liten bit så att jag kan fotografera mot Dikanäs fjällhandel, som ligger därborta mitt i bilden. 

Till höger ser du macken som funnits i evinnerliga tider på exakt den platsen. Den röda byggnaden som syns i bildens vänstra hörn var den förra mackägarens bostad. Numera är det café och försäljning av hantverk där.

 

Nu promenerar jag framåt i bilden, mot Dikanäs fjällhandel. Det går en väg bakom caféets knut och jag följer den litet grand till vänster bakom huset. För där bakom, på samma sida som fjällhandeln, ligger ett hus som jag lovat fotografera till en speciell person jag känner.


Jag står kvar på samma plats och för kameran mot vänster....en bit i taget....
Där nedanför/bakom det röda huset finns numera bagarstugan, ett litet hus som används som dygnet-runt-turistinformation och en grillkåta. Det är grillkåtan du ser taket på.

 


 litet mera mot vänster



och så litet till mot vänster....så blickar jag ut på vägen som går från Hamrebys, förbi Konsum och fortsätter till Vilhelmina. Titta på kartan så ser du var jag är.


Huset som nästan inte syns där bilen just dyker upp är ett litet hyreshus där många lägenheter står tomma. I det huset finns också distriktssköterskemottagning (hon är där vissa dagar) och så den sommaröppna bemannade turistinformationen. Där finns också något så otroligt som ett internetcafé! Finns inget sådant, tror jag, på minst 30 mils omkrets. Inget i Vilhelmina eller Storuman. Möjligen, men troligtvis inte, i Lycksele (närmaste stad) som ligger 18 mil bort.


Nu går jag mot den stora trafikerade (ha ha ha) vägen därborta och vänder mig om mot vänster i denna bild - mot Hamrebys.  

Då har jag Konsum till höger och Hamrebys rakt fram.
Ja det var i princip hela centrumet det!
Men ser ni bilarna på parkeringen...jo jo det finns folk här.


Jag vänder mig helt om och du ser vägen jag nyss gick ut från där till höger.
Därnere vid husvagnen finns bagarstugan, turistinfon och grillkåtan.


Det var någon som undrade vad jag höll på med!

       

Av Gun - 24 augusti 2012 22:34

Igår efter jobbet gick jag på bokreleasefest av Karin Holmbergs nya bok ”Små och stora broderier”.


Jag hade fått ett recensionsexemplar av boken, men jag förstod innan jag bläddrade i den att den är bra. Jag har gått ett par kurser för Karin och hon kan verkligen inspirera en att ta ut broderisvängarna mer än vad man tänkt sig. Det gör hon på ett så lugnt och ödmjukt sätt så man känner att visst 17 vågar jag göra si och så. Senaste kursen med henne var Järvsösöm i Järvsö
läs mer HÄR och HÄR


Frida Arnqvist Engström till höger om Karin (i grön klänning), med bloggen Kurbits, ställde också några frågor till Karin.

  

Jag var också på Karins första bokrelease – läs här

Och nu har jag packat klart till första helgens stickande i kursen Stickning grund hos Handarbetets Vänner på Djurgården. Det handlar inte om att lära sig aviga och räta maskor utan att man under sju veckoslut, dvs 80 timmar, provstickar olika sticktekniker i olika material. Stickhistoria, materiallära, enkel mönsterkonstruktion, montering och att få prova på tvåändsstickning ingår.  Tvåändsstickningen får jag väl kanske stå över eftersom jag förra läsåret gick den kursen för Karin Kahnlund.

Det är så att man inte kan börja Stickning forts 1 direkt utan måste börja med grunden. Jag vet också att jag kommer att lära mig sanslöst mycket på den här kursen. Det ska bli så skojigt att ha Sanna som kursledare.

Av Gun - 21 augusti 2012 20:05

På torsdag, 23 augusti, är det bokrelease för Karin Holmbergs nya broderibok ”Små och stora broderier."  

 

I förordet skriver Karin: ”Förhoppningsvis kan alla hitta något här, både den vana brodösen som vill ha mera inspiration och den som inte sytt sedan syslöjden i skolan. Tanken är att det ska vara lätt att komma igång och att man kan välja om man vill göra stora eller små broderier.”

Detta instämmer jag helt i! I den här boken finns det något för alla och massor med inspiration.

Boken innehåller många beskrivningar på både små och stora arbeten och det finns 25-talet mönstersidor som du kan rita av. Genom att mönstren är ”enkla skisser” får man idéer till att själv rita mönster. Karin påvisar hur enkelt det kan vara.

En kollega fick titta i boken och hennes reaktion var att det syns ju precis hur man gör de olika stygnen. Du får också råd och dåd om garner, tyger och skötsel av det du skapar.


Beskrivning och mönster till den här dynan och dockorna finns i boken.

 

Nu har jag blivit inspirerad av örhängena ”Rut” i boken! Här ska broderas några specialare.

Klicka här så kommer du till Karins blogg

Boken ges ut av Natur & Kultur

Av Gun - 19 augusti 2012 20:15

Vill börja med att tacka alla som röstat på mig i Fotoutmaningarna.

Tack vare er vann jag i de båda utmaningarna! Tack och nig och bock   



I fredags åkte jag iväg till Alsta trädgårdar, som ligger mellan Uppsala och Enköping, för att delta i Stickagillet som Kraka anordnat. Kraka (Lotta) i rosa förklädet......


 

Vi var, tror jag, 60-talet deltagare som vistats i en vacker miljö, deltagit i olika workshops, lyssnat på föreläsningar, ätit god mat och umgåtts i 2½ dag. Vi var 30-talet som bodde på Biskops-Arnö.


       


Elsebeth Lavolds utställning "Stickat i Vikingarnas spår” finns där just nu och hon höll i en workshop om att sticka dessa fantastiska flätor. Hon guidade oss också runt och berättade om hur allt startade.


   

Lördagkväll fick vi besöka Mats Nyberg   i hans ateljé och ruin, där han skapar sina skultpurer med motorsåg. Något gott att äta och dricka fick vi också!


 


Tänk om man hade kunnat delta i alla dessa fantastiska workshops!

Smycka dina vantar, muddar och annat stickat – Anna Karin Jobs Arnberg

Roositud muster och nöör, annorlunda flerfärgssticktekniker från Estland  - Triinu Andreassen

Tvåändsstickning, Stickade tröjärmar – Karin Kahnlund

Flätor och ornament – Elsebeth Lavold

Folkliga strumpor – Barbro Lindholm

Sticka och dekorera en spedetröja – Inger Ohlsson

Fair Isle – Helené Wallin


Jag valde Folkliga strumpor med Barbro Lindholm och Fair Isle med Helené Wallin. Så nu har jag stickat hälar, hälar och åter hälar samt lärt mig hur man gör när man ska klippa i stickat.


Så här såg det ut där vi satt och stickade Fair Isle. Fullt med vindruvor i växthustaket! Jag kan avslöja att det var så varmt där så vi gick ut i trädgården i stället!


    

Av Gun - 15 augusti 2012 06:40


Oj oj vad är det som händer?!
Nu är jag i fotofinalplats igen!


Denna gången är det hos Fototriss på temat mat, där det är 101 deltagare och åtta har gått till final.


Tack du som röstade på mig!

Jag vann första priset tack vare dig!


Vinsterna är
1:a pris Presentkort hos Coolstuff, värde 1 000 kr
2:a pris Presentkort hos Coolstuff, värde 500 kr

3:e pris Presentkort hos Coolstuff, värde 300 kr

Det här är mina tre bilder i tävlingen och vill du läsa hela mitt fotoinlägg så kan du klicka dig in på min fotoblogg HÄR

Vill du rösta på mina bilder så gör du det HÄR

Röstningen pågår till och med lördag 18 augusti kl 16.00





      

Av Gun - 14 augusti 2012 11:14

Jag är med i olika fototävlingar och nu är en bild uttagen bland finalisterna hos Ordlös lördag!

Skulle vara så trevligt att vinna en 6-månaders prenumeration på Digital Foto!


Kanske gillar du min bild så att du kan rösta på den hos Ordlös lördag

Röstningen håller på till kl 18.00 i morgon onsdag.


Röstningen är nu klar OCH jag vann en prenumeration!

Tack snälla du som röstade på mig!




Om du vill titta på mina fotobloggar så hittar du dem i högra kanten här på bloggen, bl.a kamerabilden.

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards