pysselfarmor

Alla inlägg under augusti 2013

Av Gun - 27 augusti 2013 23:20

Under semestern i norr gjorde vi en tripp till Lofoten. Polcirkeln passerades i Norge och så småningom även på den svenska sidan.

   

   

Från gården är det ca 50 mil till Bodö där vi åkte färja över till Moskenes på Lofoten.



Sådana här torkställningar för fisk fanns det mängder av. Just nu hängde inga fiskar där - de torkas nog under vårvintern när det inte finns insekter.

           


Vägarna på Lofoten är smala, krokiga och backiga. Det finns många tunnlar, från korta till långa på 6 kilometer. Likaså med broarna! Jag som är litet rädd att åka över broar fick en väldig träning på det!

 

 


Rätt som det var dök det upp blivande garn på vägen! Fåren gick lösa överallt, så det gällde att köra försiktigt i kurvor och backkrön.

 


I Stamsund övernattade vi i en rorbu (fiskestuga) och vi sov gott i den som ni ser den vita dörren på.


Nr 9 bodde vi i och du ser så nära restaurangen det var! 


Jag förstår varför akvarellisten Lars Lerin målade så många tavlor med hus när han bodde på Lofoten!

   



Magiskt var det hela tiden med alla vackra vyer!

     


         


Här är det ebben som skapar ett intressant vackert landskap.

Vattnet var ibland så där turkost, som på bilden.

  

    


Via Riksgränsen, Björkliden, Abisko kom vi så småningom till Kiruna där vi övernattade. Dagen därpå fortsatte vi till Jokkmokk, Arvidsjaur, Sorsele och Storuman där vi fick middag hos svägerskan. Ca 150 mil blev det - ja och så där 1.500 bilder också.


I Bodö blev vi bjudna på middag hos trevliga Beppan (fotobloggerska) och hennes man. Vill du se vackra bilder från Lofoten ska du titta in hos henne!


Här njuter vi av Lapporten.

      


Av Gun - 21 augusti 2013 12:56

Sjalen har varit klar ett bra tag, men inte förrän igår blockade jag den. Här hänger den på lärkträdet på gården. Det grå garnet tog slut, så jag stickade en grön avslutning på den.


  


När yngste sonen med familj var här gjorde vi bl.a en fjällutflykt. Elsa ville så gärna komma upp på en fjälltopp. 


 


Barnbarnen blev som kalvar utsläppta på våren. Jag tror det var synen av vidderna som gjorde spring i benen.    

Elsaaaaaaaa, jag vill gå dit!



Här ser Max bra full i 17 ut!

 


Elsa var så glad för hon fick en rosa morakniv - precis som kusin Linnea. Jodå, även Elsas fingrar klarade sig från skråmor. Önskemålet var också att få sova i tält. Det var väldigt spännande tyckte hon och hon gör gärna om det.

   


Tänk jag tror det blivit tradition för båda familjerna att äta kolbulle när man är här i norr!

 


Det har varit ett underbart väder under de 5½ veckor vi varit här.

Endast ett och annat sommarregn har kommit och även de kan vara vackra!


Nu är det bara några dagar kvar av min semester och jag tycker det känns/syns att hösten har kommit här i norr.

   


Om du vill se fler bilder från norr kan du titta på mina 365 bilder 2013-blogg.






Av Gun - 14 augusti 2013 08:07

I påskas glömde jag det här broderiet på gården, så jag har inte kunnat slutföra det. Nu äntligen har jag haft tid att ta fram det och fixa det sista. Börsen hade jag tänkt skulle ha ett bygellås, men det blev så fult att jag tog bort det. Nu ska jag skicka iväg till Eva! Äntligen!


Nu har yngste sonen med familj varit här och jag ska visa några bilder senare från deras besök bl.a gjorde vi en tur upp till fjället. 


 

Av Gun - 6 augusti 2013 21:59

Först vill jag ge en eloge till Sanna T Sköld och Eva Andersson för suverän organisation och genomförande av Stickstämman. 



Efter grundkursen i Briochestickning = Patentstickning så klarar jag absolut av att sticka den här sjalen. Ena sidan är ljus och den andra sidan är mörk. "Bara ökningar och minskningar"   

 


Mitt andra kurspass var yllebroderi. Här är alla kursdeltagarnas alster. 


 



Här är mitt yllebroderi. Jag får fortsätta med det på Brodericaféet.

 

Mitt tredje kursval var Jämtlandssöm, som jag inte visste mycket om. Tunnt bomullstyg och pilligt, spretigt broderi. Väldigt tålamodsprövande för mig som är van med yllebroderi som är mera "robust". Jämtlandssöm består mest av langettsöm i en mängd olika varianter kombinerat med stjälksöm, plattsöm, flätsöm och knutar. Anna Göransdotter, född 1797 i Skärvången är kvinnan som skapat Jämtlandssömmen.


Alla deltagare fick en kasse med "godisinnehåll" och på min lila kasse broderade jag prickhjulet. Det ska bli fler prickhjul/blommor på kassen. På kassen ligger min vita provlapp på vilken jag försökte brodera fåglar med langettstygn, som är typiskt för Jämtlandssöm. Så himla lätt är det inte med tunn tråd på tunnt tyg och så ska stygnen läggas i viss ordning för att fågeln ska få rätt uttryck. Langettstygn kan jag absolut, men inte att hantera det stygnet på detta sätt med bomullstråd. Mina fåglar liknar mest flygfiskar!

 

Mycket inspiration har vi fått bl.a fick vi se dessa vackra Haapsalusjalar stickade av Nancy Bush som höll kurser i spetsstickning och att sticka Muhuvantar. Hon höll också föredrag om "Knitting in Estonia, A Jorney of Discovery."


 

Här är det någon av kursdeltagarna som sitter och stickar Muhuvantar. Tjusigt!



Fyra föredrag har vi lyssnat till bl.a av Elise Duvekot som handlade om The Ins and Outs of Knit One Below, som är en teknik som jag blir nyfiken på.  



Av Gun - 1 augusti 2013 22:53

Igår packade jag stickor och garn och körde ca 40 mil söderut mot Östersund. Fyra dagar tillbringar jag tillsammans med ca 80 andra tjejer på Stickstämman på Hållands folkhögskola i Undersåker. Arrangörerna Sanna T Sköld, Sannstick och Eva Andersson, Stäkets Hantverk&Design presenterar här första dagens kursledare. Det kommer fler kursledare i morgon bl.a i Yllebroderi som jag ska delta i.


 


Idag på eftermiddagen och i morgon förmiddag förkovrar jag mig i att sticka Brioche (Patentstickning) med Nancy Marchant (USA/Holland). Det var inte mitt förstahandsval av kurs idag, så jag var något sval inför ämnet eftersom jag prövat det tidigare, men tyckte att det inte var "min grej".  Jag hade hoppats på att få plats i kursen att sticka Muhuvantar med Nancy Bush eller att sticka Krusevantan från Jämtland och Hälsingland, men det är en omöjlighet att man få delta i precis alla kurser man vill eftersom det är ett begränsat antal platser. 

Meeeen jag har fått göra den omtalade "pudeln" idag!    Nancy Marchants suveräna kurspedagogik och visning av inspirationsmaterial har gjort att jag absolut kommer att sticka mera i den här tekniken.

 


Provlappen var klar när workshopen var slut, men jag stickade en ny under kvällen med något tunnare stickor. Ser väl inte mycket ut för världen, men här finns grunderna.

  

Hedvig stickar Krusevantan på stickor 1,5! Puh! Stor koncentration!


 


Ikväll var det särskild garnmarknad i skolans sporthall. Alltid har man plats för mera garn!!

  



Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards