pysselfarmor

Alla inlägg under mars 2015

Av Gun - 22 mars 2015 11:55

Jag blev golvad av influensan, eller vad det var, i två olika omgångar så orken att uppdatera här försvann totalt. Jag hade "jämt skägg" att försöka hålla koll på min fotoblogg 365 bilder 2015 för där får jag då absolot inte halka efter om jag ska ha en chans att ro den utmaningen i land för femte året i rad.


Uppgifterna i fortsättningskursen I Stickning på HV-skola innehåller massor med övningar och här kommer ett axplock av de uppgifter vi gjorde vid förra kurstillfället 21-22 februari. Nästa tillfälle är till helgen, men då sitter jag i bilen på väg till gården i norr, så jag får hålla min egen HV-skola under de 11 timmar bilfärden tar.


Huvudtemat för förra helgen var halskanter, tre olika typer av runda och en fyrkantig. Det är nog svårt att se skillnaderna här på bilderna, men kanterna är påstickade på olika sätt.


 


Sedan var det ett par övningar i olika framkanter. Den första är en blixtlåskant - virkad kräftgång dvs en stadig kant att sy fast blixtlåset i. Den andra är en rätstickad kant också för blixtlås.




Två små miniplagg stickar jag också efter kursbeskrivningar vi fått. En raglankofta uppifrån och ner och en raglandtröja uppifrån och ner med öppen uppläggning i halskanten.



Koftan som jag började sticka efter Stickameras KAL har blivit liggande för den är sååååå tråkig att sticka, så nu har jag bestämt mig att jag riva upp den och använda garnet till ett trevligt mönster från Kofteboken!

Tjoho de estniska fingervantarna är klara! Alltid något som slutförs   

Nu snöar det ju igen så jag kan använda dem!



Vi har fått en designuppgift i stickkursen att vi ska sticka något till en viss person. Jag valde att jag ska sticka "hästsockor" till barnbarnet Elsa eftersom hon rider. Provlappen är en del av skaftet och på foten ska det finnas en häst eller hästhuvud. Jo jo rosa igen!


Elsa ska också få en poncho i Vikings mjuka ekologiska alpackagarn.

Hmmm vem tror ni gillar rosa?!

 

Av Gun - 8 mars 2015 17:26

Det går framåt med de estniska fingervantarna. Nu har jag snart bara två fingrar kvar att sticka.



Jag har påbörjat ett broderi inför föreningen Skapande Broderis årsmöte.

Temat är dröm.



Jag läste så många lovord om mönsterboken Kofteboken, så till slut beställde jag den.

Jag är INTE besviken! Nu gäller det att sticka röda koftan klar så att jag får (?) börja på ny!


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards