pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Hatten passade + mönster spetsmuddar

Av Gun - 27 juni 2010 20:45

        

Puh! Hatten passade!
Efter alla dessa äventyr med hatten så var den äntligen på plats.


Elsa var väldigt intresserad av spetsmuddarna jag stickade och ville ha egna sådana - för att ha på dagis!? Vita? Hmmmm....


Okey - farmor är inte den som är den - hon satte fart och levererade ett par spetsmuddar på midsommardagen. En mindre variant av de jag stickat tidigare.


Spets – vinranka

Garnet jag använde är från Gjestal spinneri, Topp Mohair

(65% mohair, 35% akryl)


Stickor nr 4

Mönstret är delbart med 9 + 4

För muddar till mig själv lade jag upp 49 maskor

För muddar till Elsa, 3 år, lade jag upp 31 maskor

Varv 1 avigt

Varv 2 avigt

Spetsmönster

Varv 1 och vartannat varv (avigsida) stickas avigt

Varv 2 3 rm, * omsl, 2 rm, öhpt, 2 rm tills, 2 rm onsl, 1 rm repetera från * till sista

m därefter 1 rm

Varv 4 2 rm, *omsl, 2 rm, öhpt, 2 rm tills, 2 rm, omsl, 1 rm, rep från * till sista 2 m,

2 rm

Sticka till den längd du vill ha muddarna.

Jag stickade 2 varv aviga på mina egna muddar och till Elsas muddar stickade

jag 4 varv 1 a, 1 r, 1 a, 1 r osv för att det skulle bli litet resår på hennes muddar

så att de sitter fast på handen. Maska av och fäst trådarna. Klart!



På en vägg hos värdinna/värd hittade jag ett alster från 2005.
Lapplandsfjäll - akvarell

  

 
 
Ingrid

Ingrid

3 juli 2010 16:49

Vilken härig farmor dina barnbarn har. Har själv en mamma som stickar, virkar, väver och syr m.m men åldern gör att hon inte orkar som förr. Själv har jag mest broderat och även flamsk har jag sysslat med men synen är så pass dålig att det är mest symaskinen jag anväder.
Kram!
Ingrid

http://lill-ingrid.blogspot.com

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

3 juli 2010 17:19

Tur att du kan hålla på symaskinen då så att du får hantverka litet....men du verkar baka så underbart goda kakor och bröd! Hoppas många tittar in på din blogg och stjäl litet recept :-)
Flamskt ja - tro det eller ej - men jag är utbildad lärare (80-talet) i det. Men det liksom var inte min grej så jag slutade tvärt och där står allt i ett hörn i garderoben. Ja ja så kan det gå när man känner att det tar emot....

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

carina björk

24 januari 2011 11:39

Hej!

Har länge försökt få tag i Stora boken om dockkläder
Har du lust attsälja den eller lägga ut mönster
på kofta till Baby Born som är på framsidan

Hälsningar
Carina

Min mailadress: Lavendula@epost.venteleo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards