pysselfarmor

Alla inlägg under november 2015

Av Gun - 18 november 2015 20:53

Detta "läsår" går jag kortkursen Stickresan på HV-skolan. Det betyder att det är 80 timmars lektionstid vi har. Kursen började sista helgen i september och då var temat Skåne. Det resulterade i att jag har stickat en mudd i tunnt spelsaugarn och med stickor 1,50. Det ska bli en mudd till.


Vi fick även maskinstickade stora provlappar som vi klippte i och sedan dekorerade med inspiration från de skånska spedetröjarna. Jag gick loss ordentligt och gjorde två dekorationer. 




I den här dekorationen har jag använt de sydsamiska färgerna som inspiration + tenntrådsdekoration som jag flätat 


Helgen i oktober ägnades åt den gotländska sticktraditionen. Jag hade turen att kunna besöka Gotlands museums utställning om Hermanna Stengårds samling av gotländska stickmönster. 1925 gav Hermanna ut boken Gotländsk sticksöm för att uppmärkssamma den gotländska sticktraditionen. 2014 gavs boken ut på nytt.

 


Jag stickade ett par muddar med inspiration från gotländskt mönster.


Av Gun - 8 november 2015 15:57

Om du har möjlighet så ska du genast kila iväg och se Inger Johanne Rasmussens konst på Sven-Harrys museum. Utställningen slutar den 22 november! 

 

Textil intarsia kallar hon sin process att med nål, tråd, sax, vlieseline och egenhändigt färgade ulltyger skapa både enormt stora och små konstverk. 

 

 

Av Gun - 4 november 2015 20:24

Jag har verkligen slöat till att skriva inlägg här om vad jag gör, men det beror på att jag visar mycket på Instagram. Där heter jag @pysselfarmor http://instagram.com/pysselfarmor/


Visst händer det en hel del som t.ex att jag broderat Carina Olssons nålhus.


 


Så har jag stickat ett par sockor till barnbarnet Max, som älskar blått.


 


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards