pysselfarmor

Alla inlägg under maj 2013

Av Gun - 31 maj 2013 20:44

I morgon åker vi tillsammans med goda vänner till Krakow. Jag lägger ner stickning i bagaget för några varv kan det allt bli på barnbarnet Maxs tröja. Åtminstone borde bakstycket bli klart eftersom jag snart ska börja med ärmintagningen. Märkligt att mönstret heter den lille Havfrue och så är det en pojktröja.


 


  

Av Gun - 24 maj 2013 15:22

Så här ser sjalen Fyllerud designad av Mia Rinde ut när den är uppslängd i en buske!

Om du vill sticka den så finns mönstret, som är gratis, HÄR

Den är stickad i tunn mjuk ullgarn som jag köpt av Triinu Andreassen.

 

Igår var jag på brodericafé i Slöjdhuset och började då på ett återbruksbroderi. I början av 1980-talet gick jag en 1-årig lärarutbildning för flamskvävnad, men jag har aldrig varit kursledare i ämnet. Två av de vävnader jag gjorde då ska nu få sin plats på en förvaringsväska för t.ex pågående stickprojekt. En knypplad spets har jag sytt fast som trädstam. På grenarna från trädet ska fåglar och blommor broderas.


 



Av Gun - 23 maj 2013 07:30

Igår visades examens- och gesällarbeten från Högre textil hantverksutbildning år 2, HV-skolan (Handarbetets vänner) på Almgrens Sidenväveri & Museum. Utställningen visas fram till 31 augusti 2013 (med uppehåll i juli månad).

 

Jag gick dit för att gratulera Maria Kamfjord och se hennes vackra examensarbete i broderi.

 

   

 

 

Av Gun - 19 maj 2013 21:52


Att inte garnet blev uppnött på vissa partier som jag har stickat baklänges ibland. Men nu ligger den där för blockning och det känns skönt. Min andra stickade spetssjal. Det dröjer nog ett tag innan jag ger mig på en till, men litet "blodad tand" har jag nog allt fått! Jo, du ska få se den sedan upphängd i någon buske!


 

Av Gun - 17 maj 2013 10:59

Oj oj - jag är i final i fototävlingen Grönt hos Fototriss. 150 deltagare var det - vilken ära! Tack!

Kan mycket väl tänka mig att bo några nätter i Gamla sta'n   


Här kan du rösta! http://fototriss.blogspot.se/  Röstningen är avslutad!


     

Av Gun - 8 maj 2013 20:31

Förra helgen var vi på barnbarnet Linneas 6-års kalas. Hon älskar rosa och hon skulle trivas under de blommande körsbärsträden i Kungsträdgården.


(tänk på att du kan klicka på bilderna - då blir de större!)


       



En körsbärsblomma på väg därifrån!   


 

Av Gun - 4 maj 2013 16:58

Nu är det trädgården som gäller! Tyvärr så straffar det sig ju om man som jag har varit litet lat när det gäller trädgårdsarbetet under två säsonger. Nu skärper jag till mig och det innebär att det är trädgården som jag lägger ner min tid på. Ska planera om på några ställen så det blir att gräva en hel del, men det är säkert bra för gäddhänget!


De här julrosorna brukar blomma tidigt, men i år så var det massor med snö över dem så de stack inte upp sina fagra ansikten förrän i mitten av april.



Framför köksfönstret blommar gullvivorna och pärlhyacinterna i all sin prakt.

   


Ännu så länge har rådjuren inte knipsat av tulpanerna. Nu har jag strött litet blodmjöl på dem för att möjligen få se dem blomma.  Mina pyttesmå trädgårdsirisar blommar också.

     


Och Bettan Virago står i garaget och tjatar att hon vill fara ut på en tur!


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards