pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 29 december 2012

Gotländska muddar med lettisk fläta (latvian braid) - beskrivning på lettisk fläta

Av Gun - 29 december 2012 15:12

Nu har jag börjat med hemuppgifterna i stickningskursen som jag går på Handarbetets Vänner. Den här kursdelen är fokuserad på tvåfärgsstickning och det har jag stickat många gånger, så därför kommer jag inte att sticka upp vartenda mönster i kompendiet vi fått. Dock ska jag göra hemuppgifterna och tänkte att det var lämpligt att sticka ett par muddar med mönster från Gotland. De är stickade i 2-trådigt ullgarn från Kampes med stickor 3,0.


Som du kanske ser på bilderna nedan har jag investerat i fyrkantiga Knit Pro-stickor. Tänkte att jag måste testa det i och med att jag har värk i händerna. De är supersköna att sticka med därför att jag får ett annat grepp om stickorna och behöver inte liksom "kramphålla" hela tiden för att få grepp om dem. Det kommer att bli fler inköp, men uj uj de är attans så dyra! 


 

Tyckte att avslutningen blev litet tråkig när jag skulle göra avmaskningen så jag stickade en lettisk fläta (latvian braid). Den påminner om en variant av en tvåändsstickad fläta i och med att man lyfter garnet till rätsidan när man ska sticka aviga maskor.


Så här gör du lettisk fläta (latvian braid)

Du måste "förbereda" flätstickningen genom att sticka ett varv med räta maskor där du stickar varannan maska med färg A och färg B. Jag har valt grått som färg A och rött som färg B.

När du har stickat det räta varvet klart, flyttar du båda trådarna till framsidan (rätsidan) på stickningen. Du ska nu sticka två aviga varv på följande sätt.


Första varvet stickar du genom att hela tiden se till att du konsekvent lägger den tråd du ska sticka med ÖVER den föregående stickade maskans tråd. Det är också viktigt att du stickar röd maska på röd maska (grå på grå). Bry dig inte om att stickan jag ska sticka den aviga maskan med är litet konstigt placerad på bilden! Det är bara för att jag vill visa hur jag lägger den grå tråden över den röda tråden - jag ska sticka en grå avig maska. Så här stickar du nu varvet ut.


Andra varvet stickar du också aviga maskor. Du ska nu lägga tråden du stickar med UNDER den föregående stickade maskans tråd. Röd maska på röd-grå maska på grå.

 

Om du vill att flätan ska luta åt andra hållet så stickar du det första aviga varvet genom att lägga tråden under föregående stickade maskas tråd och andra varvet lägger du tråden över föregående stickade maskas tråd.

 

 

När du stickat klart det här varvet så kan du sticka några räta varv med en av färgerna. Jag stickade ett varv rät med det grå garnet, sedan gjorde jag en elastisk avmaskning. Det finns många olika sätt att göra en elastisk avmaskning på, men jag gjorde så här nu.


Elastisk avmaskning

Du stickar två räta maskor och därefter flyttar du tillbaka dem till vänsterstickan och stickar ihop dem som "vanligt".


*Nu har du en maska på högerstickan. Du stickar en maska på vänster sticka - nu har du två maskor på höger sticka. De flyttar du tillbaka till vänster sticka och stickar ihop som "vanligt".*


Du stickar mellan *-* varvet ut.


 
 
TokTova

TokTova

29 december 2012 16:09

Oj vilka fina muddar! Och tack för visningen hur man gör en fläta. De är verkligen enormt dekorativa.
Hoppas att julen har varit bra. Jag är äntligen frisk igen!

http://toktova.blogspot.com

 
Ingen bild

sanna

29 december 2012 16:18

Läckra muddar. Kan det vara en del av hemuppgiften, tro?

 
Eva Hudin

Eva Hudin

29 december 2012 16:34

Men oj så fina muddarna är och vad glad jag blir av beskrivningen av den lettiska flätan, tycker den är så vacker och dekorativ men har aldrig fattat hur man gör.
/Eva

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Cecilia

Cecilia

29 december 2012 16:40

Åh, så fina! Jag har funderat lite på de där flätorna så tack för tydlig beskrivning!

http://cecilias-sida.blogspot.com

 
Rantamor

Rantamor

29 december 2012 17:26

Voi, voi, va du stickar och är duktig, dom däringa skulle jag ju också ha haft...
men nu får jag allt nöja mig med dom vackra ripvantarna...
som värmer i vinterkylan.
Idag -15 och knarrsnö på vår promenad....
ikväll nollan och flygande blötsnö....
suck...
vem ska man klaga hos ????

Tjingelingen och ha det bara gottogott i fjällenstugan.

http://rantamor.blogspot.se

 
Anna Maria Hult

Anna Maria Hult

29 december 2012 17:37

Så fina muddarna, kronan på verket blev flätan, tack för beskrivningen.

http://Knitontetblogspot

 
Camilla

Camilla

29 december 2012 18:25

Vilka vackra muddar! Det blir jättefint med fläta på, själv är jag oftast för lat för att göra en sådan... Intressant också med recension av fyrkantsstickorna, jag har också funderat på dem.

http://camillasstickblogg.blogspot.se

 
Siv

Siv

29 december 2012 19:52

Wow, så fina muddar. Brukar titta in då och då och imponeras varje gång av det du gör!

http://www.tassarochstickor.blogspot.se

 
Anette

Anette

29 december 2012 20:25

Så fina! Och så bra de passar i den snötyngda granen! Nu har vi nollgradigt här efter minus 19 i morse. Ur led är termostaten! Ha en riktigt skön nyårshelg!

http://anjson.wordpress.com

 
lopplisa

lopplisa

29 december 2012 21:20

Topnotch helt enkelt!!

http://lopplisa.wordpress.com

 
Blenda

Blenda

29 december 2012 21:34

Så himla fina muddar, och flätan är supertjusig!

Ha en bra fortsättning! /Blenda

http://www.blendasbetraktelser.blogspot.se

 
Ullfull

Ullfull

29 december 2012 23:36

Så fiina!! Tack för intstruktionen! Gott Nytt År!/Anita

http://stickanita.blogspot.se

 
Ingen bild

Zoo keeper

30 december 2012 02:19

Vilka fina! Glada färger!!! Till dig själv, eller någon annan lycklig? :-)
Nu blev jag inspirerad att pröva fyrkantiga stickor! Haar också en del problem med armar och axlar när jag stickar. Jag hade sönder mina trästickor EN GÅNG TILL (så det var ingen mardröm...), och har således limmat två gånger. Dessutom fick jag bita i det sura äpplet och handla nya 3.5:or i butiken som jag inte skulle handla mera i. Nöden har ingen lag, jag ville fortsätta sticka innan andra omgången lim hade torkat. Ett par normallängd 3.5 mm runda Knitpro kostade 70 spänn. Hua. Är de fyrkantiga ännu dyrare?

Åh, vi vaktar gerbilerna. De fattar ju inte så mycket själva. Före jul så brände en av dem lite av sina morrhår över ett ljus (han hoppade på bordet i vardagsrummet). Jag höll på att dö av skräck och sorg, men det gick bra. Vi hade då en opålitlig gerbil-vakt, som numera bara får övervaka akvariefiskarna... :-)))

 
Ingen bild

missenskapare.blogspot.com

30 december 2012 10:44

Hej!, nu ses vi snart fina muddar och nu ska jag prova flätan (har aldrig gjort). Jag har ett par fyrkantiga strump 3,5 du kan få byta till dig mot vanliga strump om du vill. Kram Marie

 
Ulricha

Ulricha

30 december 2012 18:03

Supersnygga!!! Vilka härliga vinterfärger. Jag drar en länk från mina bloggade vristvärmare till din beskrivning. Ha en fin nyårshelg! Kram.

http://www.garntrollet.se/blog

 
Miastickar

Miastickar

30 december 2012 21:36

Så fina muddar, flätan är verkligen dekorativ! JAg köpte fyrkantiga knirpro-stickor för runda var slut i rätt nummer när jag skulle sticka ponchon och oj vad jag trivs med dem!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Helene

Helene

5 januari 2013 11:46

Hej!
Jag gjorde den lettiska flätan igår kväll, det blev en fin liten fläta!
Har gjort något liknande när jag har tvåändsstickat men den här blev fylligare!
Tack för att du delade med dig av beskrivningen!

http://madebykerstinsdotter.blogspot.se

 
Sanna

Sanna

3 februari 2013 08:25

Åhh hjälp vad jag önskar att jag kunde sticka..såå ljuvliga muddar.. <3

SV: Jodå det känns skönt att vara hemma i huset igen.. <3

Kraaaam
Sanna

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

5 februari 2013 13:52

Tack för beskrivningen av flätan, hur fint som helst!

:)

http://skaparkraft.blogspot.com

 
stubbetufsa

stubbetufsa

23 november 2013 18:53

Takk for denne beskrivelsen!
Jeg satt med garn og pinner foran dataen!

http://stubbetufsa.blogspot.no

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards