pysselfarmor

Alla inlägg under februari 2015

Av Gun - 28 februari 2015 12:35

Det har varit ytterligare en kurshelg vid HV-skola och jag har en hel del att visa från både denna helg och helgen innan, men det visar jag i nästa inlägg.


I stället visar jag att mina tvåändsstickade halvvantar är nu klara (egen design) och att jag har börjat brodera påsöm på dem.


De estniska fingervantarna har jag kommit så här långt med, så nu börjar jag sticka åtta fingrar och två tummar   

Av Gun - 21 februari 2015 22:36

Förra lördagen gick jag en broderikurs i påsöm med Anna-Karin Stömne från Björbo som kursledare.

Hon hade mycket inspirationsmaterial med sig.


 


Ett broderi och en bok rikare gick därifrån med.


Av Gun - 8 februari 2015 19:09

Nu är mina roositud fingervantar klara och invigda i fredags. Om du tvekar att sticka fingervantar så ska du absolut testa efter Eva-Lottas beskrivning på Jul med Tålamodspåsen!

 

Jag har nog fått ett fingervantevirus nu eftersom jag genast satte igång att sticka ett par till. Nu blir det estniska fingervantar och mönstret är taget ur Nancy Bushs bok 



Jag stickar muddarna samtidigt på båda så att jag sedan kan sticka fingrarna på båda vantarna samtidigt. De estniska flätorna är vid första anblicken svåra att sticka och de är stickade på annat sätt än de lettiska som jag har beskrivning här på min blogg. Visst kan jag sticka enligt den lettiska metoden på dessa, men det är ju bara att googla så får man svar direkt på sin fråga "Hur gör jag?"

Här har du en videokurs!

Av Gun - 1 februari 2015 13:44

Detta kommer att bli ett omfattande inlägg, för det har samlats på hög det jag har gjort klart och vad som pågår.


I ett tidigare inlägg berättade jag om ett "kugghjul" som jag skulle göra för Slöjd Stockholm

till deras vägg i de nya lokalerna i Stockholms läns museum, Sickla. Temaordet som jag valde var Delaktighet.


På kvällen när vi skulle samlas i Vendelsö hos Form&Funktion för montering av alstren var det ett väldigt busväder i Stockholmstrakten. Det där med kollektiva tvärförbindelser är inte den bästa i Stockholmstrakten, så för mig var det trots allt lämpligast att åka hem efter jobbet och ta bilen till Vendelsö. När jag efter mycket om och men kom fram till lokalen, så var det snopet att inse att uppför den smala trappan, utan ledstång/skydd, till deras ateljé kunde jag inte förmå mig att klättra i. Jag är förskräckligt höjdrädd, så där stod jag en trappa ned och kom ingen vart! Dock var de helt införstådda med höjdskräck för de har kunder, som också vägrar att gå i trappan. Vilken service jag fick. Fika bars ned och en person dedikerades att assistera mig vid monteringen. Super, tack!


Jag hade måttet 30 cm för cirkeln. Temat Delaktighet och jag fick skapa vad jag ville, men det skulle vara hållbart, ingen ska kunna skada sig på dem och spegla temat. Till slut bestämde jag mig för återbruk. Brodera gjorde så många andra. Jag tog en målarduk som underlag för det blå havet, målade med akrylfärg, hällde på glitter och satte på ett glest "tyg" som ser ut som ljusblå vågor. 


Vi som slöjdar i alla former och Slöjd Stockholm ser jag som delaktiga i slöjden över hela världen och därför klippte jag till kontinenterna av rengjorda kaviartuber. Jag vände insidan av tuben utåt därför att de har så fin gyllene färg. Kanten runt tavlan består av ett runt tygband som jag färgat blå och runt den virat tunn guldfärgad emaljtråd. På tråden trädde jag upp guldpärlor innan jag snurrade den runt tygkanten och så sydde jag fast bandet i duken. Pärlorna ska vara stjärnorna på himlen. Ordet har jag virkat. 


Kugghjulet ska sättas samman med andra kugghjul och det är en motor som ska snurra dem runt där de sitter på väggen. Ännu har de inte kommit på plats, men när de har gjort det ska jag självklart dit och kolla.


I ett annat inlägg har jag berättat om mitt svampbroderi. Det är på gång, men det tar tid att brodera alla dessa franska knutar. Å andra sidan broderar jag inte varje dag, utan oftast bara när jag är på broderiträff.


Sockorna till sonen är klara och så även rävsockorna till hans fru.


De estniska fingervantarna stickade i roositudteknik är snart klara. Bara mudden kvar och det går snabbt bara jag får lust att sticka på dem.


Det där med lust är väldigt viktigt för mig. Har jag inte lust att sticka på något så gör jag inte det och därför ligger koftan där i soffan och väntar på att ärmarna ska komma på plats     



 

När man är på kurs på HV-skolan, som jag var förra helgen, då är det bara att sticka på, lust eller inte! Stickning fortsättning I innehåller många roliga stickningsdetaljer som vi får testa.


Fyra olika fickor har vi testat.

I vänstra kolumnen - ficka med rullkant och stolpficka.

I högra kolumnen - utanpåliggande ficka och lodrät ficka.


 

   


Fyra olika kragar också.

I vänstra kolumnen - skjortkrage/bluskrage och mosstickad sjalkrage stickad samtidigt med framstycket.

I högra kolumnen - sjalkrage påstickad efteråt och krage med slag stickad samtidigt med framstycket.

   

Två tavlor har jag också åstadkommit - Blue People och Vårbjörkar.


 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards