pysselfarmor

Alla inlägg under november 2014

Av Gun - 29 november 2014 14:41

Det där att sticka provlappar är numera en självklarhet för mig efter all provlappsstickning vi gör i kurserna på HV-skolan. Provlappen är klar, modellen är färdigtänkt och jag har också lagt upp för att testa om jag tänker rätt när nästa etapp i Sticka meras koftkal publiceras.


Den där lilla vita pluttegrejen som finns där vid sidan om är en modell av uppifrånnerkofta som ingår i kursen på HV. Sicken tur jag har att allt detta kommer samtidigt!


Så har jag dekorerat adventsljusstaken med mossa!

 




Av Gun - 26 november 2014 22:39

I början av november var jag i Nyköping på Plåtslöjd med Gunnar Jeppsson. Han är en av författarna till boken Plåtslöjd. Han bor i Blekinge och hade tagit med allt sitt inspirationsmaterial på tåget upp till Nyköping.



Efter de obligatoriska övningarna gjorde jag en ljusslykta.

Den blanka mässingsaktiga väggen bakom ljuset är en kaviartubs insida.

Den röda kanten är en klippt tomatpurétub som jag veckat över burkkanten.


Innan kursens slut började jag på en krans med fåglar av konservburksplåt, blad klippta av kaviartuber och kakformar med isatta tovade ulltofsar. Jag tycker att kakformarna blir som blommor. Jag har samlat kaviartuber i över 1 år därför att jag tänkte att förr eller senare kommer chansen att gå på plåtslöjdskurs och det gjordet det ju!



Det är fyra år sedan jag gick kurs med Barbro Fagerlind. Hon har dock en liten annan inriktning, mera åt att man "driver" plåten genom att hamra. Här kan du läsa om det och här mera om Barbro.


Av Gun - 20 november 2014 14:41

Nu har jag anmält mig till Stickameras koftkal, som är i samarbete med Dödergök. Garnet är Kampes 2-tr ullgarn. Grundmodellen till koftan är en av uppgifterna som jag haft på fortsättningskursen i stickning på HV. Effekten med de svarta prickarna får man genom att sticka lyfta maskor. Halsen vill jag inte ha så vid och stickad i "corrugated rib" dvs aviga och räta i två färger.  Koftan ska vara litet insvängd i midjan. 


   

Av Gun - 13 november 2014 22:08

Allhelgonahelgen tillbringade jag hos Skaparladan på Rådmansö. Jag har målat enligt Vedic Art metoden i många år, men kände för en repetionskurs samt att måla stort i ett par dagar. En så underbar miljö att vistas i tre dagar och kursledarna Jonna och Peppe är en klass i sig. Om du tror att du inte kan måla, så ska du åka dit, bo kvar där och måla ett par dagar så har du en annan syn på ditt måleri! Du kan också åka dit för att utveckla ditt måleri och måla på ett annat sätt.

Du kan läsa mera om Vedic Art här


Den 3 december har Jonna och Peppe vernissage på Södra Teatern vid Mosebacke torg i Stockholm kl 18-20. Det är första gången de har en gemensam utställning.


Skaparladan är nybyggd och har ljus och rymd! Jag hyrde ett rum på loftet och det var bara att måla så mycket man ville. Skaparladan är öppen för dig dygnet runt.



Under fredagen var det så fint väder att en av deltagarna flyttade ut.

 


Vi var 12 deltagare (maxantal) och var och en hade sin plats. Där blir man emellanåt som i en målarbubbla och man får absolut inte störa varandra. 



 


Innan kursstarten på fredagen fick jag inspiration att måla den här tavlan med händerna.

Tavlan är över en meter på höjden och halvmetern på bredden.



Den här tavlan är ca 1,5 m bred och 1 m hög. Den är målad med händerna, spackelspade, kontokort, disktrasa och så kastade jag sand på den! Det är lager på lager och åter lager. Jag målar med acrylfärger.
   

Alldeles vid Skaparladans knut fanns de här kompisarna.


Av Gun - 4 november 2014 23:17

Bellismuddar stickade i Drops Alpacka garn. Mjuka och sköna!

Om du vill sticka dem så har Marias garn mönster.



Jag har deltagit i en utställning till i ateljén vid Hågelbyparken och tavlan Frost i blandteknik fick ny ägare.

 


Förra veckans broderiträff på Etnografiska hölls i denna lokal!? En av deltagarna verkade litet "skum"   

 




Om du vill besöka mig på Instagram så finns jag här

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards