pysselfarmor

Alla inlägg under april 2013

Av Gun - 26 april 2013 16:17

Det verkar som inget händer på handarbetsfronten hos mig, men det gör det   

Det är bara det att det tar en himla tid att sticka den här spetssjalen, men nu ska jag äntligen börja på tredje och sista mönsterdiagrammet.


För att inte helt tappa tålamodet har jag börjat sticka på ett par egendesignade muddar. Beskrivningen på dem lägger jag ut gratis, när jag stickat dem två gånger så att jag ser att mönstret fungerar. Uppläggningen är en picotkant (kanske på mitt sätt?), bubblor eller kanske ska jag kalla det falska estniska knoppar (?) mm. Det är helt enkelt muddar med flera tekniker i. Jag ska nu avmaska mudden och har inte bestämt vilken avmaskning jag ska välja ur den nyligen köpta boken "54 step-by-step methods Cast On Bind Off".



 

Av Gun - 18 april 2013 20:11

Det har inte hänt så mycket med spetssjalen för jag har hållit på att sticka och sticka baklänges ett tag, men nu verkar det bara gå framåt med nästa mönsterdiagram. Det är 1-trådigt ullgarn så det ökar inte så mycket "på höjden".




Och här är beviset på vad jag ska göra nästa läsår vid HV-skolan.

Kul att ha något att se fram emot när semestern är slut   


 

Nu har jag rejält drabbats av läsbacillen - sitter oftare med näsan i en bok än i stickningen! Näää, jag lyssnar inte så gärna på ljudbok - tycker om att bläddra och känna papper mellan fingrarna.


SvD:s recension av Rowlings "Den tomma stolen" stämmer överens med min uppfattning. Boken är tråkig. De andra två är däremot läsvärda. Skugga är spännande och Mördaren i folkhemmet är en skrämmande skildring av hur Olle Möller döms när åklagare, press och domstolar på förhand bestämt sig för att han var skyldig.



     


Av Gun - 13 april 2013 17:59

Stickböcker kan man inte ha för många av, eller hur?! De här har jag klickat hem från Vinterverkstan.



Design and patterns from Muhu Islands innehåller inga stickbeskrivningar, men desto mera färgbilder på färdiga alster och färgmönster på stickat, broderat och virkat från den estländska ön Muhu. I den finns mycken ögonfröjd - 380 sidor!


"Ornamented Journey" innehåller mängder med inspirationsbilder på estniska vantar, men inga mönster.


   


 

54 varianter på uppläggning och avmaskning.

 


 Ett häfte med 11 mönster på mössor, halsdukar, vantar och muddar.



Solveig Larssons nya bok "Inspiration från norr" kan du beställa hos Lumio.

I den har jag hittat ett par vantar jag vill sticka - Lappljung.



Helgen tillbringar jag sista gången den här terminen på HV-skolan, stickning grund. Sanna har laddat upp med ett gediget "bra-att-ha-kompendium"! Tack Sanna för detta fantastiska stickår.

Av Gun - 6 april 2013 10:02

Det blev inte mycket stickat eller broderat under påskledigheten, men nu fortsätter jag på spetssjalen Fylleryd. Den består av tre mönsterbårder och nu ska jag börja på den andra. 

Jag stickar i 1-trådigt ullgarn som jag köpt av Triinu Andreassen.


 


Om du vill sticka den så finns mönstret, som är gratis, HÄR


Bilden är lånad av designern Mia Rinde

 


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards