pysselfarmor

Alla inlägg under juli 2011

Av Gun - 31 juli 2011 20:13

Hela den gångna veckan har vi - ja, rättare sagt Herrn i huset - ägnat sig åt att byta ut räcket runt timmerhusets altan. Han började förra sommaren och har nu slutfört jobbet. Räcket är av timmer, så han måste göra en hel del mätningar innan han tar bort lämplig mängd trä så att stockarna passar på varandra. Ett tålamodsprövande arbete....


Jag har funnits tillgänglig när det har behövts lyftas någon tyngre stock. Och när allt var klart så bar vi alla stockarna till det gamla huset där de nu ligger och väntar på grundning och målning x 2.


Idag bestämde vi oss för att ta en ledig dag från allt och kolla om det finns några kantareller. Döm om vår förvåning när vi närmade oss fjället ifråga....grått och regnigt! Så vi fick vända hemåt igen med oförrättat ärende eftersom vi inte hade tagit med oss några regnkläder. Det var ingen lång bilresa - endast ca två mil.


Det gamla "staketet" som du ser på myren är inget rengärde, som jag såg som förklaring på en blogg. Förr satte man upp sådana här "hagar" på ställen där snön yrde mycket in på vägen. Då tog snön en annan väg. Det görs inte längre och jag undrar litet varför det gjordes så förr?


(klicka på bilderna så blir de större)

     

Nu har jag börjat sticka Gironavantar. Girona är ripor på samiska. Jag tycker det är passande att sticka dem just här.

Mönstret finns i boken Solveigs vantar av Solveig Larsson.


På skoj googlade jag på Girona och döm om min förvåning när jag ser att det är en stad norr om Barcelona. Dessutom tror jag att vi körde bil därförbi på vår väg till Figueres där vi besökte Salvador Dalis museum.

Av Gun - 27 juli 2011 20:07

I förra veckan gjöt jag ett betongfat på ett upp och nedvänt glasfat. Jag har gjutit två fat tidigare på detta, men den här gången slarvade jag när jag lade på betongen, så att det hamnade alldeles för långt ut på kanterna på det upp och nedvända glasfatet. Det fastnade så pass att jag blev tvungen att krossa glasfatet. Tur att det inte var något fat som jag var rädd om! Nu ska jag köpa gamla "silverfat" på loppisar som jag kan gjuta på i stället därför silverfat kan man böja litet grand för att få loss.

(klickbara bilder)

   

Jag har också kollat min hjortronmyr....litet grand finns det allt där!


   

Av Gun - 26 juli 2011 08:00

I "Folk mittens" av Marcia Lewandowski finns det massor av vackra mönster och jag valde till slut att sticka Anatolian mittens.



'Det är mönstret på de turkiska sockorna som har inspirerat vantdesignern. Det berättas i inledningen till mönstret att man började sticka sockor från tån därför att man antog att "sticka mot hjärtat" gav lycka.

 

Av Gun - 23 juli 2011 17:26

Tidigt i morse åkte Linnea med familj och jag har just fått veta att de tryggt kommit hem till Stockholm. Det är väldigt tyst i huset efter två veckors besök av barn och barnbarn.


 I torsdagskväll åkte vi till bagarstugan i Dikanäs och åt stenugnsbakad pizza.

 (Du kan klicka på bilderna så att de blir större)

 

Linnea beundrade en ung tjejs snygga skor - ja, även tjejen! Det roliga var att Sabina Baer var en del av kvällens underhållning. Hon jojkade, sjöng och spelade gitarr - fantastiskt fint!


    


När vi kom hem så åkte vi iväg och metade. Linnea metade en liten stund och tyckte att det roligaste var när hon tappade sin hatt i bäcken som pappa fiskade upp! Det  blev ingen fisk och som tur var hade vi lagt ut nät som vittjades senare på kvällen. Den fisken (sik) grillade vi igår när vi kom från Gränsmarknaden i Tärnaby. 


  

   


Linnea shoppade bl.a. den lilla kissen som ni ser på hennes egen bild när hon fotograferade oss vid våffelfikat.


    


I onsdags gjöt vi rabarberblad som följde med familjen hem.



Mina tvåändsstickhade halvvantar stannar dock kvar här och jag

ska fundera på vad jag ska brodera på dem.... 


    

Av Gun - 21 juli 2011 15:27

I tisdags var det möjlighet att baka i bagarstugan och det är klart att Linnea ska testa det precis som kusinen Elsa fick göra.


(klicka på bilderna så att de blir större)


     


Här målar Linnea en jättelång målning på altanen.....och helt plötsligt fick vi besök av en mus...


    








Igår onsdag vandrade vi upp på ett fjäll. Där var det skojigt att bygga en damm i en bäck.



Efter det var det gott med lunch!


 


Sedan orkade vi vandra upp till toppen!

Nästan 1000 m ö h var vi och Linnea vandrade nästan 6 km helt själv!

       


Och här kommer blomsterrutorna

Stjärnbräcka

Smörboll 

Rosenrot 

   

Ripbär 

 

Lappspira 

 

Kung Karls spira


 

Av Gun - 18 juli 2011 20:05

Igår kväll kl 23.30, när jag rastade Nelly, tog jag dessa bilder.

(klicka på bilderna så blir de större)


    


Vi var ute hela förmiddagen vilket var tur, eftersom det regnat under eftermiddagen. Bl.a lärde sig Linnea att göra upp eld. Experten är pappa Christer.

       

  

 Fotograferingsundervisning av experten Åke.

   

Kolla vilken lycklig fotograf.

    

På eftermiddagen har Linnea ritat, målat, fotograferat inne, spelat spel, ridit på gunghästen och gjort himlars många grejer....

  

Kusinen Elsa beställde ett par rosa muddar av farmor och sådana vill Linnea också ha. Så nu har farmor stickat ett par till.

   

Mjölkörten (rallarros) klickades fast av två fotografer

    

Och Nelly kan ibland ställa upp på bild - ibland inte!

   

Jaha och mamma lärde sig något igår när Linnea fotograferade pappa när han låg och sov...

  

Av Gun - 17 juli 2011 20:34

Idag har Linnea med familj kommit. +24 grader är det här....men det känns varmare än så därför att det är så torr luft här. Något trötta efter 87 mil i bil och därför fick Linnea lufta benen genom att plocka blommor med farmor.


Efter middagen kom Linnea "loss" med kameran rejält! Några fotografiska höjdare kommer här. Observera säger farmor nu bestämt, Linnea har själv bestämt motiv och tagit alla bilder själv!


Linnea tycker nog att det viktigaste hon har finns i den här eftersom hon har fotograferat den.


Klicka på bilderna så blir de större!


 

Väskan står i sovrummet där pappsen ligger och sover....och gissa vad hon gör utan någon vuxens inrådan!! Detta klickar hon fast - gissa om vi har skrattat    Absolut har vi fått pappsens tillåtelse att lägga ut bilden.



Kolla här vilket självporträtt!!


Nelly blev något trött på att vara fotomodell! 


    

Av Gun - 16 juli 2011 16:48

Idag är en mellandag när inget barnbarn upptar min tid och då har jag tid med att göra litet återbrukssmycken. Örhängen av säkerhetsnål som klätts med vaxad lintråd. Du kan använda vilket garn du vill och man kan även sy fast små pärlor. Ett rakblad i dess fina förpackning blir också snabbt ett örhänge.


I den böjda silverskeden har jag limmat fast en av mina fusade glasstenar. Eftersom skaftet också är fint kan jag vända smycket och har därmed två halsband i ett.


 
Första semesterveckan har varit härlig med vackert väder när yngste sonen och hans dotter har varit här på gården. Vi har varit ute hela dagarna och det har varit mycket aktivitet. På kvällarna har vi somnat gott!

I morgon kommer äldste sonen med familj - då blir det rusch igen!

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards