pysselfarmor

Alla inlägg under juni 2013

Av Gun - 30 juni 2013 21:43


Vi blev bjudna hem till vår kursledare i växtfärgning för att pröva att karda och spinna ull. Nu eller aldrig tänkte jag, som har mammas kardor och spinnrock kvar och så körde jag till Örsundbro.


Vid välkomstkaffet visar Maryam (till höger i bild) sitt fyndade toktäcke. Täcket är i siden och väldigt vackert.



Texten här intill är från Karen Elders bok Broderi,

från 1995.


När kaffet var urdrucket gick vi in till ullen, kardorna och spinnrockarna. Några sländor fanns det också.



Ganska snart fick jag ordning på kardorna så att det blev en liten hög att spinna garn av. Här testar jag att spinna på slända.


 


Sedan försökte jag att spinna på spinnrock, men det gav jag upp efter ett par försök. Andra hade dock full kläm på hur det skulle vara.

 


Här tittar vi på vackra fårskinn.



Inte har jag trott att jag någon gång skulle köpa ull och karda med mammas kardor, men här är beviset. Någon gång ska jag plocka ner mammas spinnrock från vinden och testa att spinna på den.


   

Av Gun - 27 juni 2013 21:13

För ett bra tag sedan fick jag se ett tyg hos Anja, som jag genast bad henne köpa till mig. Tyget heter Skellefteå och är en skissartad gatubild av - ja just det, Skellefteå.


Nu är inte jag från Skellefteå, men jag hade en viss person i åtanke när jag köpte tyget. Inför midsommarfirandet hos denna person och hans fru sydde jag en shoppingbag av tyget. På insidan satte jag som foder en vaxduk för att det ska kunna torkas av om något spills i bagen. Ja nu är det bara att han tar på sig T-shirten, som han hade sedan tidigare, och knatar iväg till affären. Om han kunde lokalisera gatorna i Skellefteå? Javisst hur lätt som helst.


Hos Ericas TygVerkstad hittar du en tydlig beskrivning på hur du syr väskan.


   


Och så har jag fått sådan läslust att jag plöjt igenom tre bra böcker till. Rekommenderar dem alla tre!


   

 


 Den frusna trädgården är en rörande berättelse om två systrar som upptäcker att deras mor bär på hemligheter som de aldrig hade kunnat föreställa sig. Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf. När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras uppfattning om vilka de själva är.
Av Gun - 24 juni 2013 06:50

Det blev en ofrivillig paus i mitt bloggande eftersom jag glömde min dator hemma när jag åkte bort under midsommarhelgen.


Här kommer nu två bildspel från växtfärgningskursen.
Du  kan klicka på bildspelet så blir det större.




Av Gun - 16 juni 2013 21:04

När Elisabet med bloggen Textila inslag visar hur hon växtfärgar tyger, som hon broderar på blir jag så inspirerad och vill testa. Nyfiken som jag är så har jag frågat hur hon gör och hon har gladeligen förklarat det för mig, men jag har inte riktigt fått "kläm på" hur man betar tygerna dvs hur man beräknar hur mycket alun man ska tillsätta vattnet i förhållande till tygmängden. Det gör man för att färgen ska fastna bra på tyget/garnet.


Jag har i ett par år letat efter en växtfärgningskurs på inte alltför långt avstånd från Stockholm och när jag i vintras hittade växtfärgningskursen vid Wiks folkhögskola så anmälde jag mig snabbt som ögat. 


I helgen har jag varit där (fredag-söndag) tillsammans med ett härligt gäng tjejer. Tack till alla er och kursledaren Rosemari. 


Nu visar jag bara några bilder från helgen, så du kursdeltagare som tittar in här hos mig, bli inte besviken att det är så få bilder. Jag kommer att lägga ut ett bildspel som ni kan titta på om några dagar.


Fredagen ägnades åt att lägga torkade växter i blöt och finfördela färska växter för avkokning under lördagen. 


 

Hela lördagen ägnades åt avkokning av växterna och garnfärgning. Det är inte många minuter man kan lämna en växtfärgningsgryta utan uppsikt. Vi var ganska trötta när vi slutade vid 19-tiden.


 

Hela söndagen ägnades åt att göra garndockor av alla garnhärvor vi färgade. Vi fick det otroliga antalet 69 prover och en mängd färgat Moragarn för broderi!! Jag visar en del färgprover i nästa inlägg om några dagar.

Dessutom hade vi lottning av garner som vi sedan kunde köpa. Kolla vilket garnhav! Lycka!   


Av Gun - 9 juni 2013 19:58

Kom hem från Krakow (Gamla stan är ett världskulturarv) redan i onsdags. En fantastisk stad att besöka! Så vacker medeltida stad och på det gamla torget händer det ständigt saker. Jag hade letat reda på några restauranger i förväg och de visade sig vara riktiga stjärnkrogar till 1/3 av priserna här hemma. Vilken glad överraskning!

Vi var också till saltgruvorna i Wieliczka, som också har en plats på UNESCO:s världskulturarvslista.

Naturligtvis besökte vi Auschwitz-Birkenau, som det är viktigt att se trots att man får ångest. 

 

Ska erkänna att jag inte stickat en enda maska på stickningen jag hade med. Vi gick från hotellet vid 9-tiden - ja en morgon var jag utanför hotelldörren kl 7 på morgonen för att ta en timmes fotopromenad före frukost. Vi kom inte hem förrän vid 22/23-tiden på kvällen, så någon tid att sticka fanns det inte alls. Och nej, några garnbutiker letade jag inte efter däremot "sprang jag på" en som mest hade akrylgarner.


Som reselektyr hade jag tagit med mig Helena Thorfinns bok "Innan floden tar oss".


Sofia har höga ambitioner för sitt nya jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, huvudstaden i Bangladesh. Janne ställer motvilligt in sig på att vara medföljande man och ta hand om hem och barn.

Samtidigt mördas en ung kvinna, Mukta, av sin man i en liten by långt ute på landsbygden. Hennes småsystrar flyr till Dhaka för att undvika att giftas bort med åldrande män.

Mötet med verkligheten i Dhaka blir lika omtumlande för svenskarna som för flickorna från byn och deras tillvaro vävs snart samman med de unga systrarnas. Deras förutsättningar är helt skilda men var och en drivs av sin övertygelse, sina mål och drömmar. 

Berättelsen synliggör en värld med festande diplomater, magra textilarbetare och svenska småbarnsfamiljer. En värld där karri­äri­ster och idealister samsas runt samma pool och där terrorism och tennismatcher präglar vardagen.

Innan floden tar oss är en roman som doftar och stinker, sprakar av färg, brusar av liv och tar oss till platser och händelser i en myllrande fart. Med samma närvaro och humor skildras svenskarnas försök att göra gott och vara politiskt korrekta som de bangladeshiska byflickornas drömmar och vägval. En vid, stark och spännande skildring som på samma gång berör angelägna och svåra frågor som de mer vardagliga.

Tidigare har jag läst dessa tre varav Indiern som cyklade till kärleken i Sverige är en riktigt feel-good-bok! Stål är jag mera tveksam till att rekommendera då den inte faller mig riktigt i smaken. Little Bee rekommenderar jag också.


     

Jag tog ca 1700 bilder i Krakow. Jaaa, jag har skrivit rätt antal   

Jag använder en del av bilderna i mina två fotobloggar så där hittar du så småningom en del Krakowbilder, men du kan se några i bildspelet nedan.


Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards