pysselfarmor

Alla inlägg under juli 2013

Av Gun - 28 juli 2013 20:22

Nu har jag stickat båda mönsterbårderna och har ett par hundra varv monoton stickning endast räta och aviga tills två maskor återstår. Sedan ska sjalen blockas och då syns uddarna och mönstret tydligt.

 


En dag åkte vi till Södra Sandnäset vid Tärnaby, för att besöka renar, testa att kasta lasso och äta souvas.


Precis när vi öppnade grinden till hagen där aktiviteterna fanns kom en ren fram och sa välkommen. Både barnbarnet Linnea och vi vuxna blev lika förvånade.

     

Först drack vi kokkaffe och åt våfflor så att vi skulle orka kasta lasso.


   

Vi fick instruktion hur man lindar upp en lasso så att det går att kasta, hur man siktar och hur man kastar för att träffa renens horn. Vi fick inte kasta fast levande renar utan ett par renhorn var fastsatta på ställning. Äldste sonens sambo Linda tar här sats, siktar och kastar....det gick bra!


 

När vi kastat lasso och hälsat på renarna igen, så åt vi grillad souvas. Souvas är lättrökt renkött och här är det lagd på gahkku med sallad till. Supergott! Gahkku är ett litet tjockare tunnbröd som är segt och kan gräddas i stekpanna över öppen eld. Man kan också grädda det i stekpanna på spisen.



Vi åkte vidare till Tärnaby där vi bl.a besökte ett loppis där jag såg ett kul ryggsäcksåterbruk.



Tärnaby kyrka ligger vackert med utsikt över sjö och fjäll.

     

Av Gun - 24 juli 2013 20:50

Jag var litet sen i starten med att bestämma mig för att delta i Året Runts mysteriestickning, som är designad av Maria, vilket gav upphov till "startproblem". Det var stört omöjligt att få tag i Året Runt nr 28 med ledtråd 1 och jag kilade iväg till bibliotek i Stockholm för att få tag i mönstret där. Tji fick jag! Inga Året Runt på de bibliotek jag besökte. Som tur var kunde man maila Året Runt och få hjälp med att få deltråd 1. Dock hade nästa nummer kommit ut innan jag kunde starta upp med stickningen.


Nu ska jag börja med spetsmönstret i ledtråd 3 och i morgon får jag åka till affären 1 mil bort, så att jag inte blir utan sista ledtråden. Det ska bli en present till - nej, det kan jag inte skriva här!


 


Äldste sonen med familj har också kommit nu under min andra semestervecka och vi gör en del utflykter. Bl.a har vi varit i Stekkenjokk där det tidigare funnits en gruva och över kalfjället går en väg vars högsta punkt är 876 möh dvs över kalfjället. Vi tog med oss lunchen upp på en höjd en bit från vägen.


 


Döm om min förvåning när jag vid affären i Klimpfjäll känner igen en fotobloggare, Fjällripan. Det var kul att träffa dig!  

Av Gun - 18 juli 2013 22:52

Jag tror inte mina färgval är så typiska för "Fair Isle" stickning, men så blev det nu. Snart kommer nog ledtråd 5!


 

Av Gun - 15 juli 2013 19:31

I bilen på väg norrut till gården i Lappland stickade jag ledtrådarna i KAL:en En gåte på en måte som Torirot från Lillehammer har startat. Nu har fjärde ledtråden publicerats, så i morgon sätter jag mig på altanen med stickningen och njuter.


Här hittar du ledtrådarna.


 


Av Gun - 6 juli 2013 15:38

Nu minsann har det hänt något stort! Jag stickar på en tröja till mig själv! På 1980-talet stickade jag så många tröjor och koftor att jag blev bra less på det och har sedan min nya "stickvåg" började mest stickat små projekt - muddar, vantar, sockor och till barnbarnen. Men nu så har jag stickat bakstycket klart och håller på med framstycket till en tröja som jag köpte garn till hos Solkustens spinneri,  Norrtälje i höstas.

Det är faktiskt riktigt roligt!  


     


Barnbarnet Max tröja blir nog också klart innan hösten. Bakstycket klart och det är bara att sticka på.

 

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards