pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 15 april 2011

Gratis muddmönster med små snäckor och spets

Av Gun - 15 april 2011 20:37

Snart är det påsk och det firar jag med ett gratis mönster till dig.

Om du hittar något fel, så hör av dig så ändrar jag omedelbums!


(klicka på bilden så blir den större)


Garn

Muddar

Järbo ullgarn (superwash)

50 g = 100 m

20 m = 10 cm


Spets

Drops Alpaca

50 gr = ca 180 m 10x10 cm = 23 m

Stickor

Muddar 3,5-4,0 mm

Spets 2,5-3,5 mm

 

Muddar Mönstret består av 7 m.

Jag lade upp 6 x 7 = 42 maskor och fördelade på 4 stickor.

Sticka först 5 varv * 1 rm, 1 am* upprepa varvet ut.

Mönstret består av följande fyra varv.

Varv 1 och 2: Sticka räta maskor.

Varv 3: 2 rm och därefter 5 gånger

* omslag, 1 am, sticka 3 maskor tillsammans avigt,

1 am, omslag, 2 rm*

Avsluta varvet med

* omslag, 1 am, sticka 3 maskor tillsammans avigt,

1 am, omslag.

Varv 4 Sticka räta maskor varvet ut.

Upprepa varv 1-4 till den längd du önskar på muddarna.

Avsluta med 3 varv * 1 rm, 1 am*.

Maska av på vanligt sätt och fäst trådarna.

 

Spets Stickas med 2 stickor och på tvären.

Dvs du stickar en spets i taget och du mäter så att spetsens längd passar muddarnas omkrets.

Lägg upp 4 maskor.

Varv 1 (rätsida) 2 rm, i omslag, 2 rm.

Varv 2 och alla aviga varv stickar du räta maskor.

Varv 3 3 rm, 1 omslag, 2 rm

Varv 4 räta maskor

Varv 5 2 rm, 1 omslag, 2 rm tillsammans, 1 omslag, 2 rm

Varv 6 räta maskor

Varv 7 3 rm, 1 omslag, 2 rm tillsammans, 1 omslag, 2 räta maskor

Varv 8 maska av 4 maskor och sticka rätt varvet ut.

Upprepa varv 1 – 8 och anpassa antalet spetsar genom att mäta på din mudd.


Du syr fast spetsen löst på insidan. Du bestämmer själv hur mycket du tycker att spetsen ska synas.

 
 
Ulrika

Ulrika

15 april 2011 21:44

Jag kämpar med mina tofflor. Jag kör på ett mönster men har problem med garntjocklek och stickorna.
Dom blir små.

Nå, jag får sticka lite fler maskor nästa gång. Jag önskar jag kunde sticka vanliga raggsockor men det är över min nivå. Vanliga aviga och räta går bra så det håller jag mig till.
Vi får se vad det blir, o m det blir något.

http://ulrikasyr.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgreta

16 april 2011 07:15

Tack och tack
Trevlig påsk och njut av ljuset och snön

 
Syssi

Syssi

16 april 2011 11:27

Sött och fräscht:)

http://syssi.blogspot.com

 
Maidi

Maidi

16 april 2011 19:30

Tack för alla fina beskrivningar du delar med dig. Jag samlar och samlar och får väl se hur mycket jag hinner med av allt jag vill göra.

Kram Maidi

http://www.svartairisen.blogspot.com

 
Landsvägsungar

Landsvägsungar

16 april 2011 19:33

Hallå! Strängnäs låter bra dit vill jag åka. Fina handledsvärmare. Maria:)

http://www.landsvagsungar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards