pysselfarmor

Inlägg publicerade under kategorin Familjen

Av Gun - 30 juli 2014 23:49

Packade väskorna och drog till gården i Lappland för tre veckor sedan, så just nu blir det inte så mycket stickat/broderat! Det finns annat som är roligare.
(skojar bara det är inte mina väskor)

Som till exempel att fiska!

Max 3 år fiskar på sitt speciella sätt. Jo, han fick fisk!

Efter en god middag kan det se ut så här när jag tittar från köket ut i allrummet.

Vi ska alltid tänka på att

Var rädda om varandra!

Av Gun - 21 augusti 2013 12:56

Sjalen har varit klar ett bra tag, men inte förrän igår blockade jag den. Här hänger den på lärkträdet på gården. Det grå garnet tog slut, så jag stickade en grön avslutning på den.

När yngste sonen med familj var här gjorde vi bl.a en fjällutflykt. Elsa ville så gärna komma upp på en fjälltopp.

Barnbarnen blev som kalvar utsläppta på våren. Jag tror det var synen av vidderna som gjorde spring i benen.

Elsaaaaaaaa, jag vill gå dit!

Här ser Max bra full i 17 ut!

Elsa var så glad för hon fick en rosa morakniv - precis som kusin Linnea. Jodå, även Elsas fingrar klarade sig från skråmor. Önskemålet var också att få sova i tält. Det var väldigt spännande tyckte hon och hon gör gärna om det.

Tänk jag tror det blivit tradition för båda familjerna att äta kolbulle när man är här i norr!

Det har varit ett underbart väder under de 5½ veckor vi varit här.

Endast ett och annat sommarregn har kommit och även de kan vara vackra!

Nu är det bara några dagar kvar av min semester och jag tycker det känns/syns att hösten har kommit här i norr.

Om du vill se fler bilder från norr kan du titta på mina 365 bilder 2013-blogg.

Av Gun - 28 juli 2013 20:22

Nu har jag stickat båda mönsterbårderna och har ett par hundra varv monoton stickning endast räta och aviga tills två maskor återstår. Sedan ska sjalen blockas och då syns uddarna och mönstret tydligt.

En dag åkte vi till Södra Sandnäset vid Tärnaby, för att besöka renar, testa att kasta lasso och äta souvas.

Precis när vi öppnade grinden till hagen där aktiviteterna fanns kom en ren fram och sa välkommen. Både barnbarnet Linnea och vi vuxna blev lika förvånade.

Först drack vi kokkaffe och åt våfflor så att vi skulle orka kasta lasso.

Vi fick instruktion hur man lindar upp en lasso så att det går att kasta, hur man siktar och hur man kastar för att träffa renens horn. Vi fick inte kasta fast levande renar utan ett par renhorn var fastsatta på ställning. Äldste sonens sambo Linda tar här sats, siktar och kastar....det gick bra!

När vi kastat lasso och hälsat på renarna igen, så åt vi grillad souvas. Souvas är lättrökt renkött och här är det lagd på gahkku med sallad till. Supergott! Gahkku är ett litet tjockare tunnbröd som är segt och kan gräddas i stekpanna över öppen eld. Man kan också grädda det i stekpanna på spisen.

Vi åkte vidare till Tärnaby där vi bl.a besökte ett loppis där jag såg ett kul ryggsäcksåterbruk.

Tärnaby kyrka ligger vackert med utsikt över sjö och fjäll.

Av Gun - 24 juli 2013 20:50

Jag var litet sen i starten med att bestämma mig för att delta i Året Runts mysteriestickning, som är designad av Maria, vilket gav upphov till "startproblem". Det var stört omöjligt att få tag i Året Runt nr 28 med ledtråd 1 och jag kilade iväg till bibliotek i Stockholm för att få tag i mönstret där. Tji fick jag! Inga Året Runt på de bibliotek jag besökte. Som tur var kunde man maila Året Runt och få hjälp med att få deltråd 1. Dock hade nästa nummer kommit ut innan jag kunde starta upp med stickningen.

Nu ska jag börja med spetsmönstret i ledtråd 3 och i morgon får jag åka till affären 1 mil bort, så att jag inte blir utan sista ledtråden. Det ska bli en present till - nej, det kan jag inte skriva här!

Äldste sonen med familj har också kommit nu under min andra semestervecka och vi gör en del utflykter. Bl.a har vi varit i Stekkenjokk där det tidigare funnits en gruva och över kalfjället går en väg vars högsta punkt är 876 möh dvs över kalfjället. Vi tog med oss lunchen upp på en höjd en bit från vägen.

Döm om min förvåning när jag vid affären i Klimpfjäll känner igen en fotobloggare, Fjällripan. Det var kul att träffa dig!

Av Gun - 11 augusti 2012 17:13

Igår var vi på min brorsdotter Annika Stålendahls vernissage i Stensele på Kulturcaféet Shangri-La. Annika bor sedan många år på Orust, men precis som med mig så går inte de lappländska rötterna bort. Det här är första vernissaget hon har här i norr, men jag är säker på att det blir flera för så välbesökt som detta var!

Till höger står Annika med armen om för mig okänd dam

Du kan klicka på bilderna så blir det litet större.

Caféet ägs av Kristina Maximova och Andreas Johansson.

Kristina målar underbara färgglada akvareller.

Så småningom ska hon ha utställning i Stockholm och jag ska bevaka när den blir av.

Jag fick bråttomt att slutföra hjortronsmycket (handledssmycke) som jag börjat på för någon månad sedan för jag tyckte att det skulle bli en bra vernissagepresent tillsammans med en flaska mousserande och ett par örhängen jag gjort tidigare. Det är Katarina Brieditis som har formgivit handledssmycket efter inspiration av Mäarta-Stina Abrahamsdotters vaggtäcke. Örhängena glömde jag att fotografera.....

Av Gun - 8 februari 2012 08:48

Åhhhh - jag har blivit uttagen i Fototrisstävlingen på temat Kärlek&Romantik. Nu fiskar jag efter röster

Klicka här för den kärleksfulla omröstningen!

De här bilderna tävlar jag med.

Av Gun - 2 februari 2012 16:09

Tänk vad tiden går fort när man har roligt!

Det kändes litet ”burrigt” i morse när termometern visade på -14 grader! Har haft sköna fjorton dagar på olika stränder i Phuket, Thailand – Karon, Kata och Nai Harn Beach med temperaturer mellan +28 - +32 grader.

Det starkaste minnet kommer alltid att vara vigseln mellan min yngste son och hans sambo i solnedgången på Kata Beach.

Av Gun - 27 november 2011 14:42

Igår var vi på barnbarnet Linneas dansuppvisning. Makalöst av en tjej på 4,5 år att hänga med i dansen som innehöll många rörelser och steg. Vi tyckte att det var väldigt många moment att hålla reda på för barnen i alla åldersgrupperna.

Klicka alltid på mina bilder - då blir de större!

Och så är det första ljuset tänt.

Ha fortsatt skön första advent!