pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

Blomstervandring till Gieravardo, Tärnaby

Av Gun - 8 augusti 2012 13:25

För några dagar sedan körde jag till Tärnaby, ca 20 mil tur och retur, för att delta i Fjällbotaniska Trädgårdens blomstervandring till Gieravardo. Det är en växtrikt fjäll bl.a beroende på att det är kalkrikt. Vi fick uppleva tre årstider under vandringen - sommar, vår och vinter. Jag har gått denna vandring tidigare, men gör det gärna om och om igen. Guiderna är suveräna och varje gång lär jag mig något nytt.


Kung Karls Spira, Västerbottens Landskapsblomma 


Gullbräcka


Fjällvedel


Fjällgentiana 


Blodrot


Knoppbräcka


Fjällsmörblomma


Lopplummer - vid beröring sprätter den iväg sina fröer.



Och så hoppade en liten harpalt fram ur några videbuskar.


 


Det fanns fjällsippor i massor!


  

  

  

      


Ullvidet visade upp olika stadier


   





Här syns årstiderna - vinter, vår och sommar.

Fjällen ligger på andra sidan dalen.

Vi går på en bred tjock snödriva - runt omkring har inte gräset ens kommit upp.


 

 
 
Rantamor

Rantamor

8 augusti 2012 17:09

Det sista fotot är så himla häftigt, där hade jag också velat vara med.
Vi hade ju tänkt ett helikopterlyft nu i augusti. Rantafar ringde helikopterföraren idag och han sa att nu var det fint uppe på kalfjället Dajmanjaure dit vi tänkte oss, men nu har ju min rygg helt kajkat ihop igen....suck.
Tog en kortare promenad idag för att inte bli galen....

Ihelgen ska vi söderöver till Timrå och ha ett års kalas för lille JohnJohn....måste ju bli pigg i ryggen tills d.
Finfina fjällblommor du fotat, dom blåa minns jag att vi hittade när vi var uppe på kalfjället sist också, jag tyckte att dom var så vackra.

Ha d. Tjingelingen.

http://rantamor.blogspot.com

 
Beijan

Beijan

8 augusti 2012 19:54

Vilka mysiga söta små varelse. Skulle man ha i sin trädgård. Men snö kan vänta. Ha det gott kram Beijan

http://www.dogsmylif.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

8 augusti 2012 19:55

Men oj så många fina blommor och växter fjällturen bjöd på. Floran ser annorlunda ut i norr eller på de "karga" höjderna. Harpaltar har vi även här men de förvildade kaninerna är desto fler. Knoppbräckan påminner om mandelblom, i alla fall på bilden.

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Mona

Mona

8 augusti 2012 20:06

Vilka fina bilder! Måste vara intressant att få vara med på en sån vandring.

http://hagstaskola.blogspot.com

 
Cecilia

Cecilia

8 augusti 2012 21:03

Det tyckte jag också var så häftigt med fjällen; färgprakten! Vi gick omkring lite grand kring Abisko turiststation och blommorna var inte så stora men med så starka och klara färger!
Du har tagit så fina kort!

http://cecilias-sida.blogspot.com

 
Ingen bild

stickgreta

8 augusti 2012 21:19

Nu förstår jag hur du kunde gissa på min mysterieväxt. Snygga bilder som vanligt

 
Ingen bild

Pysselfarmor

8 augusti 2012 21:28

Var tvungen att välja några av alla bilder jag tog - sådär 150! ;-))

 
Ylva

Ylva

8 augusti 2012 21:31

Vilka fina bilder ! Och jag håller med om att sista bilden var häftig den tar nästan andan ur en!

http://Fastamaskor.blogspot.com

 
Mmatilda

Mmatilda

9 augusti 2012 06:48

Fina bilder! Du har fått se Västerbottens landskapsblomma, det är mer än jag har gjort, fast vi här nere vid kusten hör till Västerbotten vi också...

http://virkstaden.blogspot.com

 
Ingen bild

myzpyz

9 augusti 2012 08:04

fina blommor, vackra bilder! fjällvärlden är magisk!
gentiana har jag sett hemma i Österrike då vi vandrat i bergen men att det finns fjällvariant här hemma hade jag ingen aning om :)
kraMyz

 
Call design

Call design

9 augusti 2012 15:26

Härligt att du tycker om turen och guiderna, för mina kompisar arbetar är några av de som arbetar vid trädgården. Skall hälsa dem dina fina ord!
Vi hade tänkt att ta turen iår, men vädret och orken (fick andra fina vandringar istället) satte stopp.

Men det kommer fler chanser, Tärnafjällen är gudomligt vackert och det är så häftigt att på en och samma plats gå genom tre årstider!

http://calldsgn.blogspot.com

 
Pia

Pia

9 augusti 2012 19:10

Himmel så exotiska blommor! Jag såg ingen harpalt alls, utan beundrade det gudomliga berget (eller stenen), däe man riktigt ser hur lavan runnit! Efter noggrannare titt, såg jag haren!

Kramisar!
-Pia-

http://www.annatochblandat.blogspot.com

 
Tomtan

Tomtan

9 augusti 2012 19:34

Vilka härliga bilder!!!! Känner igen en hel del blommor från hemma i Ranmundberget!

http://www.entomtastankar.wordpress.com

 
Gun

Gun

9 augusti 2012 19:41

Det var fina blombilder du bjuder på, tack:)

http://syssi.blogspot.com

 
Susilull

Susilull

10 augusti 2012 09:35

Vilken härlig vandring!
Så mycket fina bilder/blommor och supersöt liten harpalt. Han var väl kamoflerad vid stenen, såg den inte först.

http://susilull.blogspot.com

 
Anneli

Anneli

11 augusti 2012 01:05

Åh!! Vilka fina bilder!!! Har själv sett Fjällgentiana endast vid två tillfällen - båda gångerna guidade jag själv på Blomsterfjället Ansätten, och då har jag aldrig kameran med mig - blir liksom fel fokus.....

Och nu vet jag en studieresa jag ska göra för min egen guideutveckling nästa sommar. Tack för tipset! (Hittade hit via Svarta Irisen - så bra så!)

http://www.anneliskriver.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

11 augusti 2012 06:55

Jag håller med, inte skulle jag lägga så mycket pengar på en kåk. Inte ens om jag hade det dubbla. Vad betalar man egentligen för med dessa hutlösa priser??? Luft...
Det där med DROPS, det är så många som säger det så det måste vara sant vilket betyder att man får passa sig eller inte förvänta sig samma resultat som på bilden - knas!
Mika är en enmanshund och en ensamhund och därför blir det mycket hon och jag, det räcker inte med en sväng runt kvarteret. Längre fram i höst när jag är höftopererad och återställd/smärtfri ska vi gå mil.
Skickar över en kram :-)
Jag hoppas allt är bra med dig!

http://eva-hudin.blogspot.com

 
Fröken Pimpinett

Fröken Pimpinett

11 augusti 2012 08:03

Å vilken fin blogg du har. Glad att jag hittade hit! Vackra bilder från vacker fjällnatur!

http://www.frokenpimpinett.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards