pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2012

Bilder från Dikanäs

Av Gun - 27 augusti 2012 22:22


Kanske kan det vara kul att se hur Metropolen Dikanäs ser ut. 

  

Dikanäs ligger ca 1 mil från min gård i södra Lappland. Jag bor alltså inte på gården året runt utan vistas där på mina semestrar. Det är mitt barndomshem. Dikanäs ligger 11 mil norr om Vilhelmina, ca 8 mil från Storuman, ca 9 mil från Tärnaby och 2,5 mil från Kittelfjäll. Du ser vilken centralort det är!


Det är till Dikanäs jag åker för att handla, tanka bilen, hämta ut vinet på utlämningsstället, posta brev, lämna grejer på återvinningen, besöka kyrkogården, baka tunnbröd i bagarstugan och annat som jag nu inte kommer på. Där finns ett MC-museum!


Här är en förenklad karta så att det kanske går att orientera sig i detta stora centrum!!


Klicka på bilderna så blir de större

 


Den gula byggnaden som ligger mitt i "smeten" är Hamrebys Sport och Special. Kort och gott så säger vi Hamrebys för den affären fanns redan då jag var liten flicka....och det är ganska så längesedan.

Det är en lanthandel som heter duga! De har bl.a målarfärg, fiskegrejer, leksaker, betong, gullfiber, trädgårdsgrejer, båtar, elartiklar, litet kläder, skor, porslin, skruvar, muttrar, verktyg och tusentals saker till. Man frågar först där innan man drar iväg till Vilhelmina! De har det mesta. De har ett lager där bakom som är enormt! Här kan man lämna in tipset också. 

 

Titta på kartan nu så att du hänger med! Jag går nu vägen ner mot Vilhelmina - bara en liten bit så att jag kan fotografera mot Dikanäs fjällhandel, som ligger därborta mitt i bilden. 

Till höger ser du macken som funnits i evinnerliga tider på exakt den platsen. Den röda byggnaden som syns i bildens vänstra hörn var den förra mackägarens bostad. Numera är det café och försäljning av hantverk där.

 

Nu promenerar jag framåt i bilden, mot Dikanäs fjällhandel. Det går en väg bakom caféets knut och jag följer den litet grand till vänster bakom huset. För där bakom, på samma sida som fjällhandeln, ligger ett hus som jag lovat fotografera till en speciell person jag känner.


Jag står kvar på samma plats och för kameran mot vänster....en bit i taget....
Där nedanför/bakom det röda huset finns numera bagarstugan, ett litet hus som används som dygnet-runt-turistinformation och en grillkåta. Det är grillkåtan du ser taket på.

 


 litet mera mot vänster



och så litet till mot vänster....så blickar jag ut på vägen som går från Hamrebys, förbi Konsum och fortsätter till Vilhelmina. Titta på kartan så ser du var jag är.


Huset som nästan inte syns där bilen just dyker upp är ett litet hyreshus där många lägenheter står tomma. I det huset finns också distriktssköterskemottagning (hon är där vissa dagar) och så den sommaröppna bemannade turistinformationen. Där finns också något så otroligt som ett internetcafé! Finns inget sådant, tror jag, på minst 30 mils omkrets. Inget i Vilhelmina eller Storuman. Möjligen, men troligtvis inte, i Lycksele (närmaste stad) som ligger 18 mil bort.


Nu går jag mot den stora trafikerade (ha ha ha) vägen därborta och vänder mig om mot vänster i denna bild - mot Hamrebys.  

Då har jag Konsum till höger och Hamrebys rakt fram.
Ja det var i princip hela centrumet det!
Men ser ni bilarna på parkeringen...jo jo det finns folk här.


Jag vänder mig helt om och du ser vägen jag nyss gick ut från där till höger.
Därnere vid husvagnen finns bagarstugan, turistinfon och grillkåtan.


Det var någon som undrade vad jag höll på med!

       

 
 
Eva Hudin

Eva Hudin

28 augusti 2012 07:28

Fina bilder, men nästan inte en människa - tar de siesta däroppa? Bara Kottegrabben verkar vara alert. Eller är ödsligheten signifikant för alla "metropoler" norr om Dalälven? Men kanske trenden så småningom vänder, glesbygd blir tätort, eller är det bara en utopi? Jag som föredrar Dikanäs framför alla storstäder i världen tycker inte att det borde vara det!

http://eva-hudin.blogspot.com

Gun

28 augusti 2012 14:43

Litet mera folk får det gärna vara där, men inte för många :-)))
Förstår vad du menar och håller med. Trångt i storstäderna och gott om plats på landsbygden. Mera arbetstillfällen måste skapas på landsbygden så att det finns möjlighet att jobba och bo där.

 
Ingen bild

myzpyz

28 augusti 2012 11:18

myzigt :)
som jag känner mig just nu så skulle jag behöva bo på en gård i vår vackra fjällvärd, på "behörigt" avstånd ifrån allt o alla...
tack för en fin stadsvandring :)
kraMyz

 
kanarin

kanarin

28 augusti 2012 11:23

haha vilken värstingmetropol :)
det är inte utan att jag blir frestad av att gå en kurs men jag får nog lov att tacka nej för jag har så mycket på g nu till hösten, bl a har jag och min man bokat in oss på en kurs i franska. Vilka ideér va :)
Jo jag såg muddarna, har fotat dem också för att komma ihåg hur de var gjorda! De var jättefina, speciellt gillar jag bollfransen.
Ja lite synd att man inte hade berättelser om löven, historien och tekniker. En liten plastad lapp vid varje löv skulle varit bra. Ditt löv visste jag hur det var gjort för det läste jag om förut här i bloggen ju och jag kom ihåg att det hette fattigmansspets, fast jag har inte googlat på det. Det ska jag göra, det är roligt med gamla tekniker och synd att en del glöms bort.

http://femtinio.blogg.se

 
Anette

Anette

28 augusti 2012 14:52

Åh, nu längtar jag upp igen!

http://anjson.wordpress.com

 
Annika

Annika

28 augusti 2012 15:59

Hej! Tack för kommentaren efter min långa blogg-frånvaro, det värmer att ha varit "saknad". Är nu tillbaka med nya krafter.

Kul att se bilder och få lite historia från Metropolen!

Ha det så gott! Kram Annika

http://skaparkraft.blogspot.se

 
Tomtan

Tomtan

28 augusti 2012 16:02

Han var väl inte van vid "turister" :D Vilka fina bilder!!!!

http://www.entomtastankar.wordpress.com

 
Lars

Lars

28 augusti 2012 19:29

Stort tack för detta! Väldigt många minnen som väcks till liv när jag tittar på de fina bilderna. Särskilt Wilmas hus - då blir det lite vemodigt också.Backarna bakom huset brukade vi åka skidor och snöskoter på. Det fanns också en kiosk strax bredvid där jag och min bror var flitiga kunder :-) Tack igen, och grattis till fotovinsterna.

http://lappone.blogspot.com

 
Beijan

Beijan

28 augusti 2012 22:38

Hej vännen förstår att du vill vara i lappland så mysiga bilder. Men man kan knappt tro att det finns några personer där om man inte sett bilarna. Men så härlig natur. Ha en härlig onsdag kram Beijan

http://www.husetpakulla.blogspot.com

 
ylva

ylva

29 augusti 2012 08:54

Vad kul att få "hälsa" på hos dig! :)) På tal om broderikurs så har jag broderat för carina för många år sedan när hon hade ne kurs på sätergläntan. Hon är jättebra , lite lågmäld och otroligt duktig, Ditt förslag lät mycket frestande. Ska undersöka saken. Såg även att Elin Lantz hade skånska broderier, verkar också väldigt roligt

http://fastamaskor.blogspot.com

Gun

29 augusti 2012 09:16

Jo Carina är en sådan där som lockar mig att gå kurs hos många gånger om - hon är jättebra och samma är det med Elin Jantze - duktig även hon som kursledare och en stor inspiriatör!

 
Ulricha

Ulricha

29 augusti 2012 09:16

Tack för rundturen! :-) Jag hade nästan glömt bort hur byarna i norr ser ut (den påminner lite om byarna man passerade när vi åkte till Kvikkjokk). Det ser så lugnt och fridfullt ut, inte som när man kastar ett getöga ut från förortfönstret här i Shlm! :-)

http://www.garntrollet.se/blog

 
Miastickar

Miastickar

29 augusti 2012 20:33

Tack för rundvandringen, Hamrebys har jag hört talas om! JAg har själv knappt varit uppe i fjällen, bara åkt förbi på väg till Norge!

http://www.miastickar.blogspot.com

 
Ingen bild

Zoo keeper

29 augusti 2012 22:41

Väldigt fina bilder! Blir alldeles nostalgisk, har spenderat en del sommrar norrut. Åh, det är så fint och vad jag gillar de här gamla allt-i-allo-affärerna. Det finns inte så många kvar!

 
Ingen bild

Iréne i Östersund

31 augusti 2012 19:19

Så fina bilder!!! Älskar verkligen Norrland och önskar inget högre än att även glesbygden skall få LEVA!!

 
Shel

Shel

12 januari 2013 16:06

It's a beautiful blog! I love your knitting patterns especially your mittens
Shel

http://www.justmeshel.blogspot.com

 
Jennie

Jennie

21 juli 2013 11:00

Så fina bilder! Älskar lanthandeln i Dikanäs. Ska ta mig en tur uppöver i dagarna!

http://www.galenipyssel.com

 
Ingen bild

majsan

20 december 2016 13:17

är det ingen som väver

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards