pysselfarmor

Direktlänk till inlägg 9 juni 2013

Litet lat med stickningen

Av Gun - 9 juni 2013 19:58

Kom hem från Krakow (Gamla stan är ett världskulturarv) redan i onsdags. En fantastisk stad att besöka! Så vacker medeltida stad och på det gamla torget händer det ständigt saker. Jag hade letat reda på några restauranger i förväg och de visade sig vara riktiga stjärnkrogar till 1/3 av priserna här hemma. Vilken glad överraskning!

Vi var också till saltgruvorna i Wieliczka, som också har en plats på UNESCO:s världskulturarvslista.

Naturligtvis besökte vi Auschwitz-Birkenau, som det är viktigt att se trots att man får ångest. 

 

Ska erkänna att jag inte stickat en enda maska på stickningen jag hade med. Vi gick från hotellet vid 9-tiden - ja en morgon var jag utanför hotelldörren kl 7 på morgonen för att ta en timmes fotopromenad före frukost. Vi kom inte hem förrän vid 22/23-tiden på kvällen, så någon tid att sticka fanns det inte alls. Och nej, några garnbutiker letade jag inte efter däremot "sprang jag på" en som mest hade akrylgarner.


Som reselektyr hade jag tagit med mig Helena Thorfinns bok "Innan floden tar oss".


Sofia har höga ambitioner för sitt nya jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, huvudstaden i Bangladesh. Janne ställer motvilligt in sig på att vara medföljande man och ta hand om hem och barn.

Samtidigt mördas en ung kvinna, Mukta, av sin man i en liten by långt ute på landsbygden. Hennes småsystrar flyr till Dhaka för att undvika att giftas bort med åldrande män.

Mötet med verkligheten i Dhaka blir lika omtumlande för svenskarna som för flickorna från byn och deras tillvaro vävs snart samman med de unga systrarnas. Deras förutsättningar är helt skilda men var och en drivs av sin övertygelse, sina mål och drömmar. 

Berättelsen synliggör en värld med festande diplomater, magra textilarbetare och svenska småbarnsfamiljer. En värld där karri­äri­ster och idealister samsas runt samma pool och där terrorism och tennismatcher präglar vardagen.

Innan floden tar oss är en roman som doftar och stinker, sprakar av färg, brusar av liv och tar oss till platser och händelser i en myllrande fart. Med samma närvaro och humor skildras svenskarnas försök att göra gott och vara politiskt korrekta som de bangladeshiska byflickornas drömmar och vägval. En vid, stark och spännande skildring som på samma gång berör angelägna och svåra frågor som de mer vardagliga.

Tidigare har jag läst dessa tre varav Indiern som cyklade till kärleken i Sverige är en riktigt feel-good-bok! Stål är jag mera tveksam till att rekommendera då den inte faller mig riktigt i smaken. Little Bee rekommenderar jag också.


     

Jag tog ca 1700 bilder i Krakow. Jaaa, jag har skrivit rätt antal   

Jag använder en del av bilderna i mina två fotobloggar så där hittar du så småningom en del Krakowbilder, men du kan se några i bildspelet nedan.


 
 
Sanna

Sanna

9 juni 2013 22:21

Det står på engelska längst ned, efter den finska texten. Jag missade det också första gången.

Tjusiga resebilder du tagit.

http://stickresan.blogspot.se

 
Ylva

Ylva

9 juni 2013 23:21

Tack för lästips, blir riktigt sugen att läsa och det är inte dåligt då jag inte är en läsande person . Men så här till sommaren brukar det bli några böcker . Tack för kommentaren om koftan , jag är jätttenöjd. lövkorgen blev uppskattad och det blir nog en till som flätas även den till midsommar

http://Fastamaskor.blogspot.com

 
Ingen bild

Zoo keeper

9 juni 2013 23:58

Vad kul att resan blev lyckad! Du får jättegärna tipsa mig om resturangerna du tyckte bäst om! Jag åker ju inte förräns i höst, och stannar bara tre nätter, men äta skall man ju!
Förstår att du inte hann sticka, 1700 bilder tar ju en stund att knäppa! ;-))

 
Ingen bild

Zoo keeper

10 juni 2013 00:03

Mystiskt förresten att den där mamman blev arg? Kanske kände hon sig skuldtyngd, man kan ju hoppas. Jag spanar på barn rent generellt ute i samhället, så att man ser att de har det bra. Tänker att det är bättre att jag spanar och hjälper tillrätta, än att någon elakartad pedofil dyker upp. Lite paranoid mot just sånt folk...

 
Elisabet

Elisabet

10 juni 2013 00:46

1700 bilder!! Förstår att du hade fullt upp. Alla som har varit i Krakow verkar nöjda. Nej, jag finns inte med på det vävda porträttet, hade inte tid att stanna där så lång stund. Jag gillade också Innan floden tar oss och har ett blogginlägg färdigt, det kommer snart. Jag gillade Stål! Och Little Bee. Indiern som cyklade till Sverige ska jag hålla utkik efter.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

10 juni 2013 07:19

Jag känner igen det där med stickningen. Hade planer för att både handarbeta,läsa och skriva när jag var på Malta, inget av det blev gjort.
"Innan floden tar oss" ska jag lägga på minnet (det lilla som är kvar). Visst är det överraskande att Chris Cleave, en relativt ung man, kan formulera så vackra kvinnoporträtt!
Bilderna från Krakow är mycket fina, hälsar Eva

http://eva-hudin.blogspot.se

 
Anette

Anette

10 juni 2013 08:01

Härliga bilder, som alltid med dig bakom kameran! Antar att ni börjar längta upp :-). Ser fram emot att kanske få träffa er i sommar. Ta med myyyycket myggolja. Det är rent för j...ligt med mygg!

http://anjson.wordpress.com

 
Ingen bild

stickgreta

10 juni 2013 08:29

Underbara bilder. Ja tänk att det gått ett helt år sedan jag var där. Det blev en nostalgisk upplevelse igen!
Underbara bilder.
Tack för boktipsen

 
Ulricha

Ulricha

11 juni 2013 12:24

Krakow är en underbar stad. Jag var där på "klassresa" (folkhögskola) 1991. Gjorde ungefär samma besök som du: Auschwitz-Birkenau och saltgruvorna. Jag höll på att krevera när jag insåg hur minimal hissen upp från gruvan var! Jag gillar inte trånga utrymmen (vi hade gått ner). Och vid koncentrationslägret orkade jag och en kompis faktiskt inte med Birkenau, vi var helt förstörade efter första lägerdelen...
Och Krakow som stad var mysig, dock var det lite povert när vi var där, det var ganska nära hela östeuropas frigörelse från Sovjet, så korvbutikerna var ganska tomma :-) Ha en fin vecka. Det är klart att man inte stickar så mycket när man är i Krakow. Var ni upp på slottet också?

http://capillarywaves.com/redblackbird

 
Tomtan

Tomtan

11 juni 2013 16:30

Vackert!!!!! Måste sättas upp på min attgöralista :D

http://entomtastankar.wordpress.com

 
lopplisa

lopplisa

11 juni 2013 18:22

Härlig resa!! Så fina bilder! Hade du laddat bildspelet med alla 1700, hade jag nog satt snurr på mikron, och poppat popcorn att ha under visningen.

http://lopplisa.wordpress.com

 
Ingen bild

Zoo keeper

12 juni 2013 23:10

Glad och skön sommar till dig med! :-)) Så ses vi till hösten!

 
Elisabet

Elisabet

13 juni 2013 19:49

Ser fram emot text och bilder från växtfärgningkursen! Nej, jag ska inte ställa ut på Ljusstråk i år. Det försiggår ju i grannkommunen och vi utomsocknes kan bara vara med var tredje år, under förutsättning att vi får en personlig inbjudan. Men jag kommer att delta i en utställning vid Stripa gruvområde 8 - 10 augusti.

http://textilainslag.wordpress.com

 
Stick-Kine

Stick-Kine

13 juni 2013 22:56

Skulle gärna vilja åka till Krakow. Planerade en ev resa till Prag men som tur var blev den inte av med tanke på allt vatten där i området! Kanske blir det en annan gång när allt har torkat upp, tycker synd om människorna som bor i det drabbade området! Tyvärr kan vi inte göra något...

http://www.stickankine.blogspot.com

 
Eva Hudin

Eva Hudin

14 juni 2013 07:35

Jag önskar dig en riktigt härlig kurshelg.
Hälsar
Eva

http://eva-hudin.blogspot.se

 
Mmatilda

Mmatilda

14 juni 2013 10:58

Vilken spännande resa du har varit på! Många intressanta saker att se där förstår jag och fina bilder blev det. Jag älskar gamla hus!

http://virkstaden.blogspot.se

 
Anna

Anna

16 juni 2013 21:53

Så fina bilder! De ger mig verkligen fotoinspiration!

http://annaspysselplats.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 18 augusti 2016 14:01

Efter en hel del funderande så lägger jag nu bloggen på hyllan.    Jag instagrammar numera så där kan du besöka mig. Tack alla besökare här genom åren och vi ses   https://www.instagram.com/pysselfarmor/ I have decided to drop my blog and...

Av Gun - 15 juli 2016 22:34

När jag "städade" mina pelargonier och bröt av blommor och blader av misstag, så kom jag på att jag virar in det i vitt bomullstyg och stoppar ner paketen i vatten i en glasburk. Burkarna får stå i solen ett par veckor och liksom färga själv nu. Anle...

Av Gun - 2 juni 2016 21:56

Här blir det som vanligt inte mycket uppdaterat nu för tiden eftersom jag har instagram. Jag stickar på min sjal som jag började på för en tid sedan. Det är ett gratis mönster som du hittar på Ravelry     Nästansjö är en by inte så långt frå...

Av Gun - 22 april 2016 20:12

För några veckor sedan var jag åter på kurs hos HV-skolan och Stickresan handlade då om sticktraditioner i Hälsingland.   Jag hade sedan länge ett par tvåändsstickade vantar efter eget mönster liggande och som jag hade broderat på. Nu passade det...

Av Gun - 27 mars 2016 15:29

Under påsken på gården i norr har jag avslutat en del stickrelaterade projekt. Sockorna är nu klara och invigda.   De tåändsstickade vita vantarna är klara och så har jag påbörjat ett par till.         Nu har jag också börjat på en s...

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards