pysselfarmor

Alla inlägg under februari 2011

Av Gun - 12 februari 2011 14:46

Det går fort att nålbinda vantar, så nu har jag kommit fram till tumhålet på båda vantarna. Det blir nog en liten bit till i morgon.  


 Middagsbordet är färdigdukat, så nu är det bara att gästerna dyker upp. Damerna är portförbjudna i en timme, så vi får ut och promenera och komma hem till färdiglagad middag. Herrn i huset har smusslat väldigt i köket. Jag vet inte vad det blir till förrätt, varmrätten är något med ankbröst och till desserten har han gjort egen glass. Men jag tror absolut att det är något till glassen.

  

Av Gun - 11 februari 2011 18:06

Här kan du se hur olika stygn broderas - pedagogiskt gjorda guider med bilder. Inte vet jag vad alla stygn heter på svenska - men det spelar väl ingen roll heller. Det är bara att brodera på. Kanske du också inspireras av Sarah Louisa Whittle?


  

Av Gun - 10 februari 2011 22:31

Trodde inte att det skulle bli så många på kursen ikväll eftersom det snöade väldigt kraftigt. Men det är inte något som kan stoppa entusiastiska hantverkare.  En av dem som kom var bloggaren Marias garnhändelser.  Ja, jag är litet retsam och pekar inte ut henne, men det ska jag råda bot mot nästa gång!


Vi fick börja med att träna uppläggning och sedan sömma så att vi skulle få ett "flyt", som Eva uttryckte det. Hon blev litet förvånad för det var ingen som började trassla utan "pang" så var alla igång. Vi fick öva hur mycket vi ville på just uppläggningen. Jag har väldigt många uppläggningar med mig hem   det var just det jag ville öva på.


Vi beundrade också Evas vackra vantar. Det här är bara några.

    

Efter fikat tyckte jag det var dax att starta på riktigt. Valde ett vackert blått garn. Passade också på att köpa Evas Nålbindningsbok och få hennes autograf däri.


Av Gun - 9 februari 2011 20:06

I helgen broderade jag på egna nålbundna vantar så du kan säkert undra varför....när jag säger att jag ska börja en kurs i nålbindning i morgon kväll. Det är samma lärare som jag hade förra gången. Suveräna Eva Andersson. Tyvärr är det så att man glömmer väldigt lätt vissa saker om man inte ständigt håller på. Nålbinda inser jag är en sådan sak - åtminstone för mig. Jag ser fram emot kursen för nu vet jag att tekniken kommer att fastna i mina fingrar - eller är det i huvudet   


Hur som nu har jag nystat garn, plockat fram två nålar för nu ska här göras enligt regelboken. Två vantar samtidigt!

  

Här skrev jag tidigare om nålbindning

Här går jag kursen

Av Gun - 8 februari 2011 20:24

Idag har jag varit på Hot Stone Massage tillsammans med Myz Pyzzel.

 

Vi bokade in oss hos Privatskolan som ger olika elevbehandlingar till ett lägre pris än om vi skulle ha gått till ett "beauty-center". Vi är jättenöjda.

 

I 80 minuter låg vi där på var sin brits och fick massage med varma oljor och varma stenar. Inte sådana på bilden nedan. Ni förstår, jag kunde inte fotografera dessa stenar in action - jag sov!

 

  

(bild från Fotoakuten)

Av Gun - 7 februari 2011 19:43

Det blev inget stickcafé på jobbet ikväll. I stället påbörjade jag ett dåligt samvete - dubbelstickade mönstrade muddar. Jag är med i KAL:en dubbelstickning  och har tidigare stickat ett par muddar med enbart ränder. Tycker dock att de inte "räknas" på riktigt.

Nu ska jag försöka vrida hjärnhalvorna rätt och räkna maskor. Märker att mitt huvud kanske inte är skapt för detta. Ja ja - jag har ju bara stickat en liten stund - får väl ge mig till tåls.


Av Gun - 6 februari 2011 17:46

Förutom att testa broderi på provlappar har jag gjort kavelfrans på mina stickade och filtade muddar. Kavelfrans kan göras på olika sätt t.ex genom att lägga garnet över en penna och fästa i broderiet. Sedan klipper man garnet mitt itu, borstar och klipper så att det blir ett tät frans runt handleden. Jag har gjort fransarna på ett eget tillverkat verktyg. I en träbit har jag bortat två hål på ca 4 cm avstånd. I hålen har jag satt ner två långa stickor och så lindas garn mellan dessa stickor på ett speciellt sätt. Till sist syr man en kedjesöm i mitten som binder garnen samman.


Mudden till vänster är inte klar. Jag ska sy fast fler fransar. Däremot är mudden till höger klar såtillvida att den ska borstas och formas snyggare.

  


Vi har också gjort tofsar och kokat dessa. Sedan klippte vi och formade tofsarna. Ju mer man klipper ner den desto kompaktare blir tofsen.


Jag har broderat på mina nålbundna vantar.


Maggan träffade jag första gången i måndags på ett stickcafé. Jag fixade in henne på kursen för jag visste att det fanns ett återbud.

Hon har verkligen njutit av de här dagarna - sken som en sol!

Alla broderitekniker vi lärde oss förde hon samman till en enda provlapp.

Vacker eller hur!

  

Nina Bäck fanns självklart på plats. Hon är mamma till ägarinnan av bloggen Loppberga.

Titta vilket tjusigt nålbrev hon har skapat vid ett annat kurstillfälle med  Carina Olsson.

  

De svarta vantarna hann jag inte börja brodera på. Ja, där fick jag för att jag stressade upp mig. Ska dock börja brodera på dem i morgon på stickcaféet på jobbet.

Av Gun - 5 februari 2011 23:59

När vi kommer in i kurslokalen är det ett stort godisbord som står och väntar.  


En hel resväska full med sina alster har vår kursledare Carina Olsson tagit med.  


Hon plockar fram den ena vackra vanten eller mudden efter den andra för att inspirera oss.

    


Just den här fingervanten gjorde hon till en utställning.  

  



Första kursdagen ägnades åt att göra kavelfransar på olika sätt. Kavelfransar kan se litet olika ut. Hos Svala kan du se en variant.


Ser du vilken koncentration! Vi hade knappt tid att fika!  


Själv fick jag slänga mig iväg hem från kursen en timme tidigare för att hinna byta om innan vi skulle åka till goda vänner på middag. Jo i morgon får du se om jag har åstadkommit något.

Röda rutan=Besökare just nu

Presentation

Min mailadress

pysselfarmor

SNABELAyahoo.com

.

Stretch för stickhänder

Klicka på bilden!

   

Mina anslagstavlor m idéer

 

Gratis beskrivningar

Mina 365 bilder 2015

 

Mina 365 bilder 2014

 

Mina 365 bilder 2013

 

Mina 365+1 bilder 2012

 

Mina 365 bilder 2011

Pysselfarmors 365 bilder 2011

Kategorier

Besöksstatistik

Antal besökare

web counter

Visitors

From where from may 2010

free counters

Sök i bloggen

Länktips

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards